Charles Explorer logo
🇬🇧

Business in Women's World II.

Class at Faculty of Arts |
AHS400616

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Výběrový seminář „Podnikání v ženském světě“ se soustředí na podnikání a spotřebu v 19. a 20. století v jejich rozmanitých podobách, a to konkrétně v jejich vazbě ženy (či ženu). Staví na předpokladu, že ženský a mužský svět jsou dva vzájemně prolínající a přesto ve svém vývoji specifické světy. Odvíjejí se nejen od specifických sociálněekonomických a biologických rolí mužů a žen, ale i od jejich odlišného postavení ve společnosti. Tradiční svět ženy představoval “povijan a vařečka“. Žena, historicky s mužem ve většině civilizací dlouho nerovnoprávná, rozšiřuje od konce 19. století prostor svých aktivit pracovních i volnočasových. Emancipuje se právně, ekonomicky, sociálně a v neposlední řadě i kulturně. Otevírá se jí prostor vyššího vzdělání, stává se aktérem veřejného prostoru. Vstupuje do politiky, angažuje se v nejrůznějších spolcích, často specificky na ženy orientovaných, a především se stává specifickým významným konzumentem se stále vyššími nároky. Ty se projevují markantně ve světě módy, odívání, galanterie, parfémů a kosmetiky, potřeb do domácnosti a zařízení bytů, ale i nejrůznějších služeb. Ženský svět vyjadřuje svébytný životní styl. Hodnotové žebříčky mužů a žen, stejně jako stereotypy chování a uvažování, se liší. S tím ostatně dnes celkem běžně, propracovaně kalkuluje reklama. Ženský svět se stal polem, z něhož lze neobyčejně efektivně podnikatelsky profitovat. I on se dynamicky vyvíjí a proto si vyžaduje stále rychlejší tok inovací. Žena ovšem není jen pasívní konzumentkou. Stává se aktivním činitelem podnikatelského světa, tvůrčím elementem ve všech oblastech lidské činnosti. Spektrum povolání, živností roste a ženy vedou vlastní podnikatelské subjekty všech velikostí a typů.

The seminar "Entrepreneurship in the Female World" focuses on entrepreneurship and consumption in the 19th and 20th centuries in their diverse forms, specifically in relation to women (or a woman). It is based on the assumption that the female and masculine world are two interdependent and yet specific worlds. They evolve not only from the specific socio-economic and biological roles of men and women, but also from their different position in society. The traditional world of the woman was a "diaper and a wooden spoon". The woman, historically with a man in most civilizations, has been unequal to man for a long time, has been expanding its work and leisure activities since the late 19th century. She empowers herself legally, economically, socially and, last but not least, culturally. She opens her room for higher education, becomes an actor in public space. She enters into politics, engages in a variety of societies, often specifically women-oriented, and above all, becomes a specific, significant consumer with ever-increasing demands. They are striking in the world of fashion, clothing, haberdashery, perfumes and cosmetics, home and apartment equipment, as well as a variety of services. The female world expresses its own lifestyle. Men's and women's rankings, as well as stereotypes of behavior and reasoning, differ. Moreover, today, quite normally, it calculates the advertisement in a sophisticated way. The women's world has become a field in which entrepreneurial profit can be extremely effective. It is also developing dynamically and therefore needs an ever-increasing flow of innovation. However, the woman is not just a passive consumer. She becomes an active agent of the business world, a creative element in all areas of human activity. Occupation spectrum, business grows and the women run their own businesses of all sizes and types.