Úvodní setkání
Historiografie, veřejnost, publikum
Dějepis a státní ideologie
Učitelství a vědecká kariéra
Dějepis jako “malá” historická věda? Problém didaktizace vědění
Učebnice - historiografický text?
Dílna I - čtení didaktik
Dílna II - analýza učebnic
Dílna III - prezentace vědeckých badatelských polí
Dílna IV - prezentace didaktických výstupů
Závěre čné setkání
Jedním z důležitých rysů moderního historického myšlení, zhruba od konce 18. století, je jeho didaktický rozměr. Po zavedení povinné školní docházky, a vůbec po zformování občanské společnosti, se reprezentace dějin staly součástí veřejného provozu zasahujícího širokou veřejnost. Historická věda tak před sebe postavila nový druh úkolů spojených s oslovováním neodborníků, ovšem nikoli jen na poli tradiční osvěty, ale směrem k mase specifických konzumentů - dětí.
Předmět bude postaven na dvou pilířích. Prvním z nich je historický rozměr problému, který spíše formou přednášky představí důležité fáze a milníky dějin 19. a 20. století, které ovlivnily vztah historické vědy a školního dějepisu. Důraz bude kladen na teoretickou stránku reflexe role školního dějepisu v rámci historické vědy, budou ale také zohledněny praktické a sociální okolnosti (role učitelství v kariérách historiků a historiček, produkce učebnic jako součást historiografické praxe apod.). Druhým pilířem je systematický přístup aktualizující vztah historiografie-dějepis na konkrétních praktických problémech. Tato část bude vede více jako seminář, založený na práci s prameny, na diskuzi a na tvorbě vlastních materiálů.