Škola základ života
Výběrová přednáška
PhDr. Magdaléna Pokorná, CSc.
Středa 10,50-12,20
"Školy /to/ je nyní hlavní věc, na ty se jedině zřetel obrací, mládež naše aby jiná byla
- v ní spočívá všecka naše naděje."
Bo žena Němcová Matiju Majarovi z 21. října 1857.
Dlouhé 19. století (1780-1914) přineslo obrat v hierarchii hodnot i v sociální stratifikaci. Došlo tehdy k výrazné demokratizaci přístupu ke vzdělání. Počátek školských reforem datujeme již do tereziánské doby a i když se nepodařilo prosadit vše hned podle představ zákonodárců, přesto habsburská monarchie v některých ukazatelích předstihla na tomto poli mnohé západoevropské země. Ve výběrové přednášce se budeme věnovat (pořadí nemusí být vždy dodrženo) následujícím okruhům problémů:
I. Seznámení s literaturou, s obsahem výuky; význam vzdělání ve společnosti v "dlouhém" devatenáctém století
II. Osvícenské reformy ve školství
III. Doba předbřeznová-obecná situace ve školství a její proměny
IV. Vzdělání dívek a žen, postavení učitelek
V. Revoluční změny ve školství: Exner-Bonitzova reforma, reformy Thunova ministerstva
VI. Místo českého jazyka ve výuce
VII. Učebnice a čítanky: požadavky, realita, autoři
VIII. Dohled státu nad úrovní školní výuky, postavení učitelů na společenském žebříčku a jeho proměny, Hasnerova reforma
IX. Střední školství v éře ústavnosti, vč. zákonných norem a jejich změn
X. Školství ve službě národa
XI. Vývoj na vysokých školách (univerzita i česká technika)
XII. Ohlédnutí za pobytem ve školních škamnách: vzpomínky významných osobností (i samotných studentů v obecné rozpravě)
Předpokladem získání kolokvia je aktivní účast studentů na přednášce, ať již samostatnými problémovými vstupy k jednotlivým přednášeným tématům, představením některé z významných osobností české školské politiky či zpracováním příspěvku k dějinám regionálního školství (na základě domluvy a zájmu studenta/studentky).
Podle zájmu studentů můžeme zařadit i s přednáškou věcně související exkurzi.
Výběr z literatury: příslušné pasáže v souhrnných pracích (Miroslav Hroch, Jiří Kořalka, Otto Urban), dle zájmu studentů pak dějiny jednotlivých typů škol či regionálního školství; přihlédnuto bude také k pamětem, korespondenci, stejně jako k další dílčí literatuře, která bude průběžně představena během přednášek
Bahenská Marie, Počátky emancipace žen v Čechách. Dívčí vzdělávání a ženské spolky v Praze v 19. století, Praha 2005
Cohen Gary B., Education and Middle Class Society in Imperial Austria 1848-1918, Indiana 1996
Havránek, Jan, Kde v Praze bydleli univerzitní profesoři v letech 1882-1948? In: Documenta Pragensia. Varia / Praha 2002, s. 401-413.
Havránek Jan, Moravané na pražské univerzitě v 19. a 20. století, in: Morava a české národní vědomí od středověku po dnešek : sborník z konference Češi nebo Moravané? K vývoji národního vědomí na Moravě, konané dne 28. 2. 2001 v Brně, k vyd. připravili Jiří Malíř, Radomír Vlček, Brno 2001 s. 111-121.
Havránek Jan, Středoevropské univerzity v 19. století a postavení univerzitních profesorů, in: Sciencia nobilitat. Sborník prací k poctě prof. PhDr. Františka Kavky, DrSc / Praha 1998 [vyd. 1999], s. 129-139.
Havránek, Jan, Školy a jejich žáci v Praze v 19. a 20. století, in: Škola a město. Sborník příspěvků z konference "Škola a město" konané ve dnech 5. - 6. října 1992 / Praha 1993 [vyd. 1994] s. 59-75.
Hlavačka Milan, Školství pod egidou samosprávy, in: Samospráva a její vliv na hospodářský, sociální a intelektuální rozvoj Čech 1862-1913, Praha 2006, s. 90-96
Kádner Otakar, Školství v republice Československé. In: Československá vlastivěda, díl X, Praha 1931, s. 28-33.
Kavka František, Petráň Josef, Dějiny Univerzity Karlovy I-IV, Praha 1995-1996
Kuzmin Michail Nikolajevič, Vývoj školství a vzdělávání v Československu, Praha 1981
Lenderová Milena-Rýdl Karel, Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století, Praha 2006, zejména kapitola pátá Od jeslí k měšťance, s. 161-202
Macková Marie, Voršilky v Čechách do roku 1918, Pardubice 2007
Michal Svatoš, Luboš Velek, Alice Velková za spolupráce W. D. Godseye a R. Melvilla (edd.). Magister noster. Sborník statí věnovaných in memoriam prof. PhDr. Janu Havránkovi, CSc. Praha, Univerzita Karlova v Praze-Nakladatelství Karolinum, 2005.
Minulost, současnost a budoucnost gymnaziálního vzdělávání, Semily 2000
Místo národních jazyků ve výchově, školství a vědě v habsburské monarchii 1867-1918, Binder Harald - Křivohlavá Barbora - Velek Luboš (vyd.), Práce z dějin vědy 11, Praha 2003
Pokorný Jiří, Lidová výchova na přelomu 19. a 20. století, Praha 2003
Rýdl Karel, Váňová Růžena, Výchova a vzdělání v českých dějinách, sv. 4, 1848-1939, Praha 1992
Řeháček Karel, Ústřední matice školská v letech 1918-1951, Paginae historiae 15, 2007, s. 97-130
Řezníčková Kateřina, Študáci a kantoři za starého Rakouska: české střední školy v letech 1867-1918, Praha 2007
Šafránek Jan, Školy české. Díl 1-2, Praha 1913, 1918
Škola a město. Sborník příspěvků z konference Škola a město konané ve dnech 5. a 6. října 1992, Praha 1993 (1994)
Špiritová Alexandra, Ústřední matice školská v letech 1890-1919. Paginae historiae 1, 1993, s. 178-195.
Vondráček, Karel, 50 let Národní jednoty pošumavské, Praha 1934.
Výchova a osvěta v české kultuře 19. století. Sborník příspěvků z 24. ročníku sympozia k problematice 19. století: Plzeň, 4.-6. března 2004. Praha, Ústav pro českou literaturu AV ČR 2004
Zahra Tara, Kidnapped Souls: National Indifference and the Battle for Children in the Bohemian Lands, 1900-1948, Ithaca 2008