Charles Explorer logo
🇨🇿

Podnikání, produkce a konzum v moderní době

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS666014

Sylabus

ZS:

1. týden - Dějiny podnikání - obor (přednáška)

2. týden  - Prameny k dějinám podnikání a možnosti jejich využití (př. firemní spisy KSO; Compass; prameny statistické povahy - statisticky OŽK, MZ; bilance; tovární oprávnění a privilegia)- cvičení

3. týden - Podnik, podnikatel, podnikatelstvo jako sociální skupina (přednáška)

4. týden "spor" o definici podnikatele (analýza vybraných textů) - Matis, Schumpeter, Redlich (cvičení)

5. týden - Technický pokrok a inovace v podnikání (přednáška)

6. týden - Manažerské přístupy Tomáše Bati a podnikatelé jím inspirovaní (cvičení)

7. týden - Marketing a reklama (přednáška)

8. týden  - Podniky a podnikatelé v komparativní perspektivě (cvičení)

9. týden - Koncentrace kapitálu, globalizace a podnikání (přednáška)

10. týden - Srovnání meziválečného a současného charakteru vevázání českých zemí do světové ekonomiky (ve sféře podnikání) (cvičení)

11. týden - Podnikatelská kultura a etika (přednáška)

12. týden - Dlouhodobě udržitelný růst firmy a jeho atributy, příklady nemravných jednání minulosti a současnosti - korupce, nekalá soutěž, defraudace (cvičení) LS:

1. týden: Literatura a prameny (cvičení)

2. týden: Dějiny konzumu - multidisciplinární problém (přednáška)

3. týden: Od výrobce ke spotřebiteli: trhy, krámy a obchody na příkladě Prahy

19. století (cvičení)

4. týden: Etnické/nacionální aspekty konsumu (přednáška)

5. týden : Kniha jako zboží: proměna knižního trhu v českých zemích v průhledu

19. a

20. století (cvičení)

6. týden: Třídní segmentace konzumu (přednáška)

7. týden: Hostince, hospody, kantýny a školní jídelny- proměny veřejného stravování v českých zemích v průhledu

19. a

20. století (cvičení)

8. týden: Obchodní dům: karneval zboží (přednáška)

9. týden: Cestování a turistika (cvičení)

10. týden: Móda - hnací motor moderního konzumerismu (přednáška)

11. týden: Sytost na příděl: politika "jídla" v Protektorátu Čechy a Morava

12. týden: Konzumerismus, udržitelný růst a stabilita společnosti (přednáška)

Anotace

Kurz sleduje formování a vývoj moderního kapitalistického trhu jako výsledek interakce nabídky a poptávky konceptně reflektované v podnikatelských strategiích a jejich realizacích. Předmětem pozornosti je na jedné straně moderní podnikatel, resp. manažer, jako dynamický aktér sociálně ekonomické změny, na straně druhé se pozornost upírá na další články ovlivňující proces výroby statků, počínaje zaměstnanectvem, technicko-technologickým vybavením a konče cílovým objektem tržní výroby, resp. služby - spotřebitelem. Spotřebitel je prezentován také jako aktivní, formativní subjekt trhu. Spotřeba je nahlížena v podmíněnosti hospodářského, sociálního a kulturního vývoje společnosti. Charakter spotřeby v jednotlivých historických obdobích je interpretován v závislosti na regionálně, etnicky, nábožensky a jinak profilovaném konzumním zvyku a pochopitelně také sociální příslušnosti spotřebitele. Kurz uzavírá nástin formování kosmopolitní masové spotřeby podléhající globalizovaným módním trendům konfrontovaným s regionálním a místním konzumním tradicionalismem.

KURZ JE URČEN POUZE PRO STUDENTY STARÉ AKREDITACE MAGISTERSKÉHO CYKLU, PRO NĚŽ BYL TENTO PŘEDMĚT VYPSÁN JAKO POVINNÝ.

The course follows the formation and development of the modern capitalist market as a result of the interaction of supply and demand conceptually reflected in business strategies and their realizations. The subject of attention is on the one hand a modern entrepreneur, respectively a manager, as a dynamic player of socio-economic change, on the other hand attention is paid to other factors influencing the process of production of goods, starting with employment, technical and technological equipment and ending with the target of market production, respectively services - by the consumer. The consumer is presented as an active, formative market player. Consumption is seen in the conditionality of the economic, social and cultural development of society. The nature of consumption in individual historical periods is interpreted according to a regionally, ethnically, religiously and otherwise profiled consumer habits and, of course, also according to the social responsibility of the consumer. The course concludes with an outline of the formation of cosmopolitan mass consumption subject to globalized fashion trends confronted with regional and local consumerism.

THE COURSE IS INTENDED ONLY FOR STUDENTS OF THE OLD ACCREDITATION.

Atestace: zápočet (ZS), ústní zkouška (LS, ústní pohovor na základě předloženého seznamu prostudované odborné literatury).