Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 3 - Kapitoly z českých církevních dějin 20. století.

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS788015

Sylabus

1. Dědictví 19. století: velmi dlouhé 19. století v církevních dějinách, sekularizace včeském prostředí.   2.Prameny a tištěné prameny kčeským církevním dějinám ve 20. století, stav a perspektivy bádání.   3.Právní reglementace: kanonické právo, partikulární právo, konfesní právo, svoboda vyznání.   4.Církev ve veřejném prostoru –vývoj české sakrální architektury.   5.Církev ve veřejném prostoru –příklady působení na periferii Velké Prahy(exkurze).   6.Formace římskokatolického diecézního kléru, studium teologie, česká katolická teologie.   7.Biskupové skardinálským titulemjako představitelé odlišných vztahů se státema odlišných kariér: Štěpán kardinál Trochta, Josef kardinál Beran, František kardinál Tomášek, Tomáš kardinál Špidlík.   8.Zvykový kariérní řád římskokatolického diecézního kléru, klerikové na rozhraní církevního a světského prostředí: Antonín Podlaha, Josef Cibulka, Dominik Pecka.   9.Reprezentační strategie římskokatolického episkopátu a diecézního kléru.   10.Exkurz do mužského řeholního života: rytířské řády.   11.Exkurz do ženského řeholního života: vzestup a pád fenoménu ženských kongregací.   12.Vývoj vztahů se Svatým stolcem.   13.II. vatikánský koncil a jeho recepce včeských zemích.   14.Specificky české fenomény: skrytá církev, teologie umírající církve.   15.Dědictví 20. století: kauzy římskokatolické církve po roce 1989, výpovědi sociologie náboženství

Anotace

Přednáška je zaměřena na klíčové problémy dějin římskokatolické církve včeských zemích ve 20. století,především krátkém20. století (1914/1918–1989). Výklad nesleduje chronologickou, nýbrž tematickou linii: na vybraných příkladech propojuje téma kontinuity a diskontinuity skontextem českých dějin, sociálních dějin a světových církevních dějin. Kurz umožní studentům orientaci v moderních českých církevních dějinách, které tvoří integrální součást moderních českých dějin.

Výuka je primárně prezenční, v závislosti na vývoji epidemiologické situace a pokynů vedení FFUK je však třeba počítat s případnými přechody na distanční formu. Distanční forma předpokládá kombinaci samostudia, konzultací a videokonferencí. O případných změnách budou studenti vždy informováni prostřednictvím mailu.