Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 3 - Technická podstata industrializace v českých zemích

Předmět na Filozofická fakulta |
AHS788021

Sylabus

1. Proč podporovat techniku a ekonomii? Obor historie techniky. Historiografie oboru, pojmy protoindustrializace, industrializace a první a druhá průmyslová revoluce.

2. Industrializace a její instituce v technických oborech v českých zemích a v Československu.

3. Jak pomáhá vzdělání a věda technické, industriální a ekonomické dynamice?

4. Technické spolky, jejich vývoj a vliv na industrializaci a hospodářství českých zemí a Československa.

5. Politika v českých zemích a v Československu a její dopad na technický a ekonomický systém.

6. Technická podstata komunikační systémů a jejich význam v rámci industrializace (doprava a sdělovací technika).

7. Technika a industriální vývoj v hornictví, hutnictví a železářství a jejich vliv na ekonomiku.

8. Technický vývoj a výroba v textilnictví a potravinářství.

9. Technické změny a novinky ve sklářství, porcelánské výrobě, papírnictví a dřevařství a jejich hospodářské souvislosti.

10. Technika a výroba v kovoprůmyslu, uhelném a chemickém průmyslu a plynárenství.

11. Technické souvislosti druhé průmyslové revoluce a české strojírenství a elektrotechnika.

12. Technická podstata urbanizace českých měst (vodohospodářství, kanalizace, architektura industriálních staveb).

13. Vybraní technici a podnikatelé vtechnických oborech (Křižík, Kolben, Škoda, L&K, Baťa, Kavalier, Walter aj.).

14. Obyvatelstvo českých zemí a Československa - nová a moderní technická povolání a sociální systém.

Anotace

Předmět seznamuje s technickým vývojem jednotlivých etap industrializace. Zaměřuje se na konkrétní technické změny a novinky, které ovlivňovaly sociální a hospodářský rozvoj českých zemí a Československa. Industrializační vývoj bude analyzován na příkladu vybraných technických a průmyslových oborů a komparován s problémy v

širších geopolitických a ekonomických souvislostech v českém prostředí, v Evropě a ve světě od druhé poloviny 19. století do poloviny 20. století.

Výuka je primárně prezenční, v závislosti na vývoji epidemiologické situace a pokynů vedení FFUK je však třeba počítat s případnými přechody na distanční formu. Distanční forma předpokládá kombinaci samostudia, konzultací a videokonferencí. O případných změnách budou studenti vždy informováni prostřednictvím mailu.