1. Proč podporovat techniku a ekonomii? Obor historie techniky. Historiografie oboru, pojmy protoindustrializace, industrializace a první a druhá průmyslová revoluce.
2. Industrializace a její instituce v technických oborech v českých zemích a v Československu.
3. Jak pomáhá vzdělání a věda technické, industriální a ekonomické dynamice?
4. Technické spolky, jejich vývoj a vliv na industrializaci a hospodářství českých zemí a Československa.
5. Politika v českých zemích a v Československu a její dopad na technický a ekonomický systém.
6. Technická podstata komunikační systémů a jejich význam v rámci industrializace (doprava a sdělovací technika).
7. Technika a industriální vývoj v hornictví, hutnictví a železářství a jejich vliv na ekonomiku.
8. Technický vývoj a výroba v textilnictví a potravinářství.
9. Technické změny a novinky ve sklářství, porcelánské výrobě, papírnictví a dřevařství a jejich hospodářské souvislosti.
10. Technika a výroba v kovoprůmyslu, uhelném a chemickém průmyslu a plynárenství.
11. Technické souvislosti druhé průmyslové revoluce a české strojírenství a elektrotechnika.
12. Technická podstata urbanizace českých měst (vodohospodářství, kanalizace, architektura industriálních staveb).
13. Vybraní technici a podnikatelé vtechnických oborech (Křižík, Kolben, Škoda, L&K, Baťa, Kavalier, Walter aj.).
14. Obyvatelstvo českých zemí a Československa - nová a moderní technická povolání a sociální systém.
The course introduces the technical development of various stages of industrialization. It focuses on specific technical changes and innovations that affected the social and economic development of the Czech lands and Czechoslovakia. Industrialization development will be analyzed on the example of selected technical and industrial fields and compared with problems in broader geopolitical and economic contexts in the Czech environment, in Europe and in the world since the second half 19th century to mid-20th century.
Teaching is primarily full-time, depending on the development of the epidemiological situation and the instructions of the FFUK management, it is necessary to take into account possible transitions to the distance form. The distance form assumes a combination of self-study, consultations and video conferencing. Students will always be informed about any changes via e-mail.