Okruhy témat (sylabus):
– Ekonomická emancipace Čechů jako součást jejich „národního obrození“
– Postup a charakter jednotlivých fází industrializace jako neodmyslitelné součásti modernizačního procesu (proto–industrializace, průmyslová revoluce, technicko–vědecká revoluce)
– Finanční instituce „předindustriálního“ období (soukromí bankéři, vznik cedulové banky, tzv. „filantropické“ spořitelny apod.)
– Řemeslnické záložny malopodnikatelských vrstev („Vlašimští a ti druzí“)
– Komunální spořitelny a dynamizace ekonomického života českých měst
– Úvěrové instituce zemědělského venkova – kontribučenské záložny, okresní záložny hospodářské, Raiffeisenovy záložny (kampeličky)
– Poštovní spořitelna – instituce sedící „na dvou židlích“
– Obchodní banky jako pomyslný vrchol finančně–úvěrového systému: a) dominance německých bank (konjunktura 1867–73) b) rozmach národnostně českých ústavů (od přelomu 19. a 20. stol.)
– Finanční instituce v nových podmínkách: a) popřevratové změny a formování peněžního sektoru v nové ČSR b) proměny soukromého bankéřství (na příkladu bankovního domu Peček)
– Shrnutí historie měny (vývoj platidel) na území českých zemí
Jedním z nejvýznamnějších faktorů komplexní transformace společnosti českých zemí (její „modernizace“), byly změny v oblasti ekonomické, tedy postupná proměna podmínek a celkové podoby hospodářského života společnosti. Jazykově české vrstvy vstupovaly do tohoto procesu s jistým zpožděním a za méně výhodných podmínek. Jejich intenzivní zapojení do nových, relativně progresivních odvětví, které přinesla zejména druhá etapa industrializace na konci 19. a počátku 20. století, znamenalo výrazné otupení dosavadní hospodářské dominance německy mluvících vrstev. Byly to zejména rozmach peněžnictví a postupné mohutnění jazykově českých finančních institucí, které přispěly k postupnému vyrovnávání ekonomických pozic českého a německého etnika v zemi. Zejména tomuto dynamickému segmentu ekonomiky – jeho počátkům, postupnému vývoji i vrcholům jednotlivých jeho součástí – se bude přednáška věnovat. Právě ekonomické zrovnoprávnění (slovy A. Bráfa „zrovno–mocnění“) Čechů totiž znamenalo dovršení jejich národně–emancipačních snah a ukončilo tak proces vzniku moderního českého národa. Tato skutečnost se zakrátko manifestovala (a byla logicky dovršena) vznikem jeho samostatné státnosti.
Výuka je primárně prezenční, v závislosti na vývoji epidemiologické situace a pokynů vedení FFUK je však třeba počítat s případnými přechody na distanční formu. Distanční forma předpokládá kombinaci samostudia, konzultací a videokonferencí. O případných změnách budou studenti vždy informováni prostřednictvím mailu.