Charles Explorer logo
🇬🇧

PVP 3 - Czechoslovakia and Central Europe in the interwar period

Class at Faculty of Arts |
AHS788092

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Zápas Československa v prvních letech existence o hospodářsko-politickou identitu. 2. Idea sjednocené Evropy, Československo a koncepty středoevropské integrace v první poloviny 20. let. 3.

Snahy Československa o vyztužení bezpečnosti ve střední Evropě hospodářsko-politickým sblížením v čase po Locarnu. 4. Vliv hospodářská krize na proměnu politických vztahů ve střední Evropě – počátek velmocenského zápasu o Podunají. 5. Československo a francouzské plány na integraci střední Evropy. 6.

Pokus o německou-rakouskou celní unii, italské ambice v Podunají a snahy  Československa o zformování „páté evropské velmoci“. 7. Velké plány Československa ve střední a jihovýchodní Evropě - iluze a realita. 8.

Nerovné soupeření o vliv v Podunají – „hospodářská diplomacie“ Německa. 9. Nerovné soupeření o vliv v Podunají - československé hospodářsko-politické aktivity 10.

Ztroskotání úsilí Československa o hospodářskou-politickou organizaci Podunají 11. Důsledky a východiska. 12.

Diskuse k tématu a jeho různým aspektům.

Annotation

The lecture follows the efforts of Czechoslovakia as one of the so-called successor states to secure its position in the area of Central Europe. In the 1920s, Czechoslovakia pursued economic-political rapprochement in the Central European region in order to fulfill the vision of a "united Europe". In the 1930s, it followed the idea of economic regionalism as a form of defense against the economic policy of the "revisionist" great powers for power penetration into the Danube. The interpretation discusses the economic and political limits of the transformation of the Little Entente at the time of the disintegration of the European security system, the causes of its collapse, as well as the futile efforts of isolated Czechoslovakia for an economic-political modus vivendi with Nazi Germany.

Teaching is primarily full-time, depending on the development of the epidemiological situation and the instructions of the FFUK management, it is necessary to take into account possible transitions to the distance form. The distance form assumes a combination of self-study, consultations and video conferencing. Students will always be informed about any changes via e-mail.