1. Sociální dějiny diktatur. Úvodní sezení – cíle kursu, jeho obsah, struktura a formát. 2. Proměny západní sovětologie a bádání o komunistických diktaturách v druhé polovině 20. století. Přednáška. 3. Revizionismus v západní sovětologii.
Sheila Fitzpatrick: Revisionism in Soviet History, In: History and Theory, Vol. 46, No. 4, Revision in History (Dec., 2007), p. 77-91
Susanne Schattenberg: Der neue Mensch: Jüngste Entwicklungen in der Stalinismusforschung, In: Potsdamer Bulletin für Zeithistorische Studien, Nr. 26/27 (Juli 2002), S. 9-19 4. Sociální dějiny NDR v 90. letech (Durchherrschte Gesellschaft, diktatura hranic.)
Kocka, Jürgen: “Eine durchherrschte Gesellschaft”, in: Kaelble, Hartmut et al. (Hgg.): Sozialgeschichte der DDR, Stuttgart 1994, S. 547-553.
Lindenberger, Thomas: Die Diktatur der Grenzen. Zur Einleitung, in: ders. (Hg.): Herrschaft und Eigen-Sinn in der Diktatur. Studien zur Gesellschaftsgeschichte der DDR, Köln 1999, S. 13-44.
(doplňková literatura: Fulbrook, Mary: Approaches to German Contemporary History since 1945. Politics and Paradigms, Zeithistorische Forschungen 1. 2004, Nr. 1, S. 31-50
Ross, Corey: The East German Dictatorship. Problems and Perspectives in the Interpretation of the GDR, London 2002, S. 32-43 und 46-68.) 5. Sociální mobilita v komunistické diktatuře
Sheila Fitzpatrick: Cultural Revolution as Class War, In: Cultural Revolution in Russia 1928-1931, ed. By Sheila Fitzpatrick, Bloomington-London 1978, s. 8-40
Úvod k Ruské revoluci 6. Post-revizionismus a kulturní dějiny
Jochen Hellbeck: Revolution on My Mind: Writing a Diary under Stalin, Cambridge, Mass.- London 2006, s. (…)
Stephen Kotkin: Magnetic Mountain. Stalinism as a Civilization, Berkeley-London 1995, s. 198-237 (Speaking bolshevik) 7. Práce a třídy.
Heumos, Huebner-Tenfelde, Klessmann, Kenney, Pittaway 8. Veřejnost a mobilizace.
Davies, Goldman 9. Sites of everyday life
Fitzpatrick, Sheila: Everyday Stalinism. Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s, Oxford 1999 – Fitzpatrick, Sheila: Každodenní Stalinismus. Obyčejný život v neobyčejné době. Sovětské Rusko ve 30. letech, Academia, 2018 (kapitoly o nedostatku zboží, osobních sítích a strategích přežití).
Socialist Spaces 10. Konzum
Reid, Susan E.: The Khrushchev Kitchen: Domesticating the Scientific-Technological Revolution, Journal of Contemporary History 40. 2005, s. 289-316.
Landsman, Mark: Dictatorship and Demand. The Politics of Consumerism in East Germany, Cambridge Mass. 2005, S. ...
Kristina Fehervary
Paul Betts 11. Socialistická diktatura jako myšlenkový svět.
Martin Sabrow: Socialismus jako myšlenkový svět. Komunistická diktatura v kulturněhistorické perspektivě, In: Soudobé dějiny 2/2012, s. 196-208. 12. Jazyk, ideologie a zhroucení diktatury
Sabrow, Martin: Der Konkurs der Konsensdiktatur. Überlegungen zum inneren Zerfall der DDR aus kulturgeschichtlicher Perspektive, in: Konrad Jarausch und Martin Sabrow (eds.): Der Weg in den Untergang, Göttingen 1999, S. 83-116
Yurchak, Alexei: Everything Was Forever Until It Was No More. The Last Soviet Generation, Princeton 2006 – Alexej Jurčak: Bylo to na věčné časy, dokud to neskončilo: Poslední sovětská generace, Nakladatelství Karolinum 2018 (asi imaginární Západ a Deep Purple?) 13. Diskuse, závěr.
Akademický rok 2020/2021, letní semestr
Sociální dějiny komunistických diktatur
Ústav hospodářských a sociálních dějin FF UK
Doc. PhDr. Michal PULLMANN, Ph.D.
Kurs probíhá společně, resp. paralelně s kursem
Gesellschaftsgeschichte des Kommunismus
Professur für Osteuropäische Geschichte, Universität Konstanz
Prof. Dr. Pavel KOLÁŘ
Komentář:
Čím se zabývají sociální dějiny komunistických diktatur? Jde v nich o každodenní život různých skupin obyvatelstva anebo zahrnují i zkoumání veřejností, konsensu, charismatu a ideologie? Upřednostňují mikrohistorické postupy anebo se neobejdou bez výkladu sociálních struktur? Cílem kursu je představit sociálněhistorické bádání k dějinám komunistických diktatur, které se v západní historiografii od 70. let pěstovalo pod hlavičkou „revizionismu“, pochopit argumentační založení jednotlivých přístupů, badatelské postupy i klíčové teze, dále vzájemné vlivy mezi jednotlivými autorkami a autory i nejvíce sporné body diskusí.
Kurs propojuje úvodní výklad (ca 1/3) s diskusemi nad předem přečtenými texty (ca 2/3). Bude vyučován na platformě zoom.