Charles Explorer logo
🇬🇧

Musical subcultures in socialist Czechoslovakia. History and concepts

Class at Faculty of Arts |
AHS788194

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Sylabus: 1. Úvodní hodina. Představení kurzu, vyučujícího, podmínky atestací atd.

+ Předdějiny: Tramping a jazz jako lokální a globální subkulturní fenomény 2. 1965: Louis Armstrong a Manfred Mann v Československu. Generační konflikt a produkční pozadí 3. Represe proti „máničkám“ v roce 1966. Birminghamská škola a aplikace paradigmat kulturních studií 4. Gender a hudební subkultury v 80. letech

(HOST: PAVLA JONSSONOVÁ) 5. Underground a Alternativa. Normalizace a různé podoby kulturní rezistence v oblasti rockové hudby v 70. letech 6. Import západní hudby. Gramofonové desky a tzv. Imaginární Západ 7. Transnacionální dějiny, kosmopolitismus. Srovnání s dalšími zeměmi socialistického bloku 8. Kazetový samizdat, DIY a nová materialita 9. Nová vlna a pestrá 80. léta. Neotribální teorie 10. Nehostinná každodennost jako autoritativní horizont. Punk a násilí v pozdním socialismu 11. Fanziny a jejich tvůrci: Samizdat a orální historie ve výzkumu subkultur

(HOST: KAREL ŠIMA) 12. Přestavba a Rockfest. Nová distinkce nonkonformity po roce 1986 13. Revoluce, transformace a kontinuity po roce 1989

Annotation

The image of musical subcultures before 1989 is represented today mainly by the most famous bands such as Plastic People of the Universe, Prague Choice or Visací Zámek. If we look deeper, we find that there are many more layers to this subject. Numerous subcultural communities were formed in every decade of socialist Czechoslovakia, from the jazzmen of the late 1940s to the de-pesos of the late 1980s. There were hundreds of bands and thousands of players in each generation. In the 1980s, there was also a big genre boom, when alongside rock subgenres (punk, new wave, metal...) there was also reggae, new romantics, industrial and others. How to make sense of this vast and elemental jumble and how to explore these phenomena without resorting to oversimplification is what this specialised lecture will try to provide some possible answers to.

The course will proceed chronologically, with possible conceptual grasps of each topic presented alongside empirical explanations. The interpretation will be supplemented by audiovisual and material examples (records, tapes, printed matter). The lecture is suitable for those who are working on a bachelor's or master's thesis on this topic. However, all interested parties are of course welcome.