Kurz v rámci výuky Čtení a interpretace textů k moderním dějinám a soudobým dějinám. doc. PhDr. Jan Randák, Ph.D, Mgr. Eliška Švarná
čtvrtek 15:50–17:25 místnost č. 201
Příroda podmaňovaná, přetvářená a/nebo ochraňovaná?
Fungování a rozvoj lidských společností byl vždy těsně spjatý s přírodou a přírodními živly – ať už lidé přírodu uctívali, využívali jejích zdrojů, nebo ji cíleně přetvářeli s úmyslem vytvořit bezpečnější a pohodlnější prostředí pro život.
Za jeden z důležitých mezníků v promýšlení vztahu člověka k přírodě je považováno období romantismu: zaujetí romantických umělců a filosofů člověkem „nedotčenou“ přírodou nastavovalo nová měřítka pro vnímání přírodních krás, a podnítilo tak zájem divokou přírodu chránit (zakládání přírodních rezervací), ale i blíže poznávat a obdivovat (rozvoj turistiky). Průmyslová revoluce, rychlá industrializace, urbanizace a demografický růst a s nimi spojená zvýšená spotřeba naopak vedly k proměně vnímání přírody jako bezedné zásobárny surovin a zdrojů, a prošlapaly tak cestu myšlenkám o nezbytnosti a právu přírodu „podmanit“ a „postavit do služeb člověka“. Oba zmíněné přístupy nadále různou měrou ovlivňovaly vztah člověka k životnímu prostředí a poskytovaly mu argumenty pro zásahy do krajiny, s jejichž pozitivními i negativními důsledky jsme konfrontováni dodnes.
Cílem semináře výuky je mimo jiné seznámit studenty s konceptem environmentálních dějin. Při čtení vybraných textů bude příležitost ohledat a diskutovat možnosti jeho využití, případně se zamýšlet nad řadou podnětných otázek, které environmentální dějiny otevírají: Jaká je role člověka ve vztahu k přírodě? Nakolik životní prostředí ovlivňuje lidskou společnost a její vývoj? A může být vlastně příroda sama historickým aktérem?
Výběr z témat:
• Co jsou environmentální dějiny?
• Úžas nad krajinou
• Ochrana přírody a krajiny
• Přetváření přírody a krajiny
• Krajina jako místo odpočinku a zábavy
… a to vše v rámci moderních a soudobých českých, stejně jako středoevropských dějin.
Podmínky atestace (budou v dalších dnech ještě více specifikovány): zápočet – aktivní účast v hodinách, pravidelná docházka, průběžné psaní a odevzdání podkladových reflexí zkouška – aktivní účast v hodinách, pravidelná docházka, průběžné psaní a odevzdání podkladových reflexí, esej v rozsahu 5 ns
Prameny a literatura:
BLACKBOURN, David. Podmaňování přírody: voda, krajina a vytváření moderního Německa. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: BB/art, 2009. 446 s., [16] s. obr. příl. ISBN 978-80-7381-598-1.
Časopis turistů. Praha: Klub českých turistů, 1889–1948.
JELEČEK, Leoš. Nová historiografie? Environmentální dějiny v USA: Vývoj, metodologie, výsledky. Český časopis historický = The Czech Historical Review, Praha: Historický ústav AV ČR 92, č. 3, (1994), s. 510–540.
MAUCH, C. (2017). Co jsou to environmentální dějiny a proč se jimi zabývat. Soudobé dějiny, 24(1-2), 9–18. doi: 10.51134/sod.2017.001
PAUKNEROVÁ, Karolína. Krajina, in: STORCHOVÁ, Lucie a kol. Koncepty a dějiny: Proměny pojmů v současné historické vědě. V Praze: Scriptorium, 2014, s. 356–364. ISBN 978-80-87271-87-2.
PROCHÁZKA, Jan Svatopluk. Národní parky a reservace. V Praze: Klub přírodovědecký, 1912.
PROCHÁZKA, Jan Svatopluk. Okrašlování a ochrana domoviny: vzorcová přednáška o úkolech a cílech spolků okrašlovacích a ochranných. Praha: Svaz čsl. spolků pro okrašlování a ochranu domoviny, 1922.
STIBRAL, Karel. Estetika přírody: K historii estetického oceňování krajiny. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2019. 529 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. Estetika; svazek 7. ISBN 978-80-7465-402-2.
Živa: časopis přírodnický. 1853–1914. Praha: Matice česká při Museu Království českého, 1853-.