sylabus LS 2023/2024 doc. Kamil Činátl, Ph.D.
1) K čemu potřebujeme dějiny? Sonda do konkrétních praktik zacházení s minulostí (sběratelství, reenactement, living history, popkultura ad.).
2) Média a jejich role při zp řítomňování dějin ve veřejném prostoru.
3) Terénní seminář: pomníky v okolí FFUK.
4) Tragické události v kulturní paměti. Jak se vzpomíná na Breivikův teroristický útok na ostrově Utøya.
5) Instituce a jejich role při zpřítomňování dějin ve veřejném prostoru: od kamenných muzeí po eventy.
6) Analýza úspěšné intervence do dějin ve veřejném prostoru: Zmizelé Sudety nevládní organizace Antikomplex.
7) Četba z odborné literatury z oblasti „public history“.
8) Případ Věry Sosnarové: jak porozumět fenoménu falešné paměti?
9) Zahraniční příklady intervencí do veřejného prostoru.
10) Volné téma.
Předmět seznamuje studenty s koncepty public history a memory studies, jež se zaměřují na reflexi dějin ve veřejném prostoru. Absolvent získá představu o tom, jak a k čemu lidé používají minulost v každodenní praxi.
Předmět mu zároveň poskytne analytické pojmy a metody vhodné ke kritickému výzkumu této praxe. Public history pokrývá širokou škálu kontextů a praxí, v nichž se historie objevuje (rozhlas, televize, muzeum, občanský aktivismus, škola, internet, kulturní památky, turismus ad.).
Absolvent si osvojí znalosti a dovednosti, jež mu umožní, aby se jako odborný konzultant uplatnil i mimo školu, v dalších prostředích, jež se zaměřují na popularizaci historie a vzdělávání.