Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP HistoryLab: práce s prameny v dějepisném vzdělávání

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSN00188

Sylabus

Sylabus:1) Jak moderní technologie změnily školní dějepis? Problémy a výzvy současného historického vzdělávání.2) Co je to HistoryLab? Seznámení s digitální dílnou pro práci s prameny.3) Jak zkoumat prameny v digitálním prostředí? Práce s konkrétním cvičením z HistoryLabu v roli žáka.4) Co, jak a proč učit o minulosti? Průhled do současné didaktické teorie ve vztahu k roli technologií ve škole.5) Jak hodnotit historické myšlení žáků v digitálním prostředí? Práce s anonymizovanými výsledky práce studentů ZŠ, SŠ a gymnázií s pohledu učitele.6) HistoryLab v praxi. Náslechová praxe na vybraném pražském gymnáziu (varianta online).7) Jak vzniká cvičení v HistoryLabu? Podrobný příběh vybraného cvičení: od prvního návrhu, přes prototyp, jeho testování a následnou úpravu dle zpětné vazby z praxe.8) Jak se využívají technologie v zahraničí? Srovnání HistoryLabu a Historiany (https://historiana.eu/).9) Navrhneme si vlastní cvičení? Pokus o vytvoření vhodného setu pramenů a metodického postupu pro cvičení v HistoryLabu.10) Prezentace návrhů vlastních cvičení a evaluace kurzu.

Anotace

Předmět zkoumá možnosti technologií při výuce dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Jak může fungovat badatelská výuka v digitálním prostředí? Účastníci kurzu se seznámí s aplikací HistoryLab, kterou od roku 2016 vyvíjí širší konsorcium institucí, které se věnují historickému výzkumu a vzdělávání (více informací na https://historylab.cz/). Část výuky se bude odehrávat distančně v prostředí aplikace.

Kurz propojuje několik kontextů: historiografii, didaktiku dějepisu, využití technologií ve vzdělávání, školní praxi a projektové řízení. Nabízí účastníkům příležitost reflektovat konkrétní historická témata z těchto různorodých perspektiv. V průběhu semestru si účastníci kurzu ověří zkušenosti s HistoryLabem při náslechové praxi na SŠ. Na závěr si zkusí navrhnout vlastní cvičení. Předmět rozvíjí dovednosti vhodné nejen pro budoucí učitele dějepisu, ale může být prospěšný též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využití historiografie.

Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce (práce v HistoryLabu, četba textů, diskuze v rámci setkání), zkouška za návrh cvičení.