SYLABUS
PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (LS 2011)
SPECIALIZAČNÍ PŘEDNÁŠKA
Název předmětu: Topografie neznámého kontinentu: české představy o Evropě a křesťanstvu ve středověku
Vyučující: PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D.
Cíl předmětu: Seznámení s novými trendy a možnostmi interdisciplinárního studia českých dějin v evropském kontextu.
Anotace: Specializační přednáška je určena pro studenty specializace český středověk a český raný novověk v bakalářském i magisterském cyklu studia. Zaměřen je na evropský kontext českých dějin z interdisciplinární perspektivy dějin kultury a idejí.
Sylabus
Už od pozdní antiky a stejně tak ve středověku se v myšlení evropských elit úzce prolínaly geografické, geopolitické a náboženské pojmy Europa – Christianitas – Occidens, z jejichž reflexe se v politických, církevních a učeneckých kruzích začínají rodit koncepty Evropy jako svébytné civilizační entity. Klíčové je období na přelomu 14. a 15. století, kdy Osmanská říše obsadila rozsáhlá území Levanty a Balkánu: křesťanstvo, které samo sebe dosud nahlíželo jako transkontinentální církevně-politickou veličinu, tenduje od té doby stále více ke splynutí s geografickou
Evropou, pojmy „Evropa“ a „evropský“ se rasantně vrací zpět do politického povědomí západního křesťanstva.
Specifickou roli v tomto procesu utváření „evropské identity“ hrálo od 13. století České království, jehož panovníci se stylizovali do role nového Alexandra Velikého, obránce Evropy a křesťanstva vůči „jinakosti“ Východu. Jedním z vrcholů těchto tendencí je doba císaře Karla IV. s nebývalým nárůstem sebevědomí českých elit. Čechové se tehdy vidí jako vyvolený národ, Nový Izrael, jenž je předurčen být instrumentem k obnově církve a světa. Z této perspektivy je třeba interpretovat též mnohovrstevnatý proud české reformace, která sama sebe chápala jako univerzální reformní program. Vědomí specifické role Čechů v dějinách spásy je přítomno i v politickém myšlení zlomových let 15. a 16. století.
(přednáškové okruhy)
- fungování pojmů Europa – christianitas – Occidens a jejich prolínání
- Evropa a křesťanstvo kolem r. 1200
- Evropa a křesťanstvo ve středověké kartografii
- Český král jako nový Alexandr Veliký 1200-1300
- Císař Karel IV. jako „imperator mundi“
- Česká reformace a Češi jako vyvolený národ 1400-1450
- Nový Izrael? Role evropských národů ve středověku
- Jiří z Poděbrad a jeho projekt integrace Evropy/křesťanstva
- Evropa a Osmanská říše 1350-1500
- Čechy jako srdce Evropy? Idea reformačního 16. století
Literatura
• H. DUCHHARDT, P. HLAVÁČEK, W. EBERHARD et al., Bruncvík a víla. Přemýšlení o kulturní a politické identitě
Evropy/Bruncwik und die Nymphe. Die Überlegungen zur kulturellen und politischen Identität Europas
(Europaeana Pragensia 2), Praha 2010.
• P. R. BENEŠ, P. HLAVÁČEK, C. V. POSPÍŠIL et al., Františkánství v kontaktech s jiným a cizím (Europaeana
Pragensia 1 – Historia Franciscana III.), Praha 2009.
B. HORYNA, Idea Evropy. Pohledy do filosofie dějin, Praha 2001.
• C.-O. CARBONELL et alii, Evropské dějiny 1. Mýty a záhady, Praha 2004.
• F. CARDINI, Evropa a islám, Praha 2004.
• N. DAVIES, Evropa – dějiny jednoho kontinentu, Praha 2005.
• O. HALECKI, The Limits and Divisions of European History, London-New York 1950.
• J. Le GOFF, ĽEurope est-elle née au Moyen Age?, Paris 2003.