Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 1 Války, vášně, ideály: filmové obrazy českých dějin 17.-18. století

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV00499

Anotace

Války, vášně, ideály. Filmové obrazy českých dějin 17.-18. století

Doc. Mgr. Marie Š. Koldinská, Ph.D. specializační přednáška, resp. povinně výběrový předmět ZS 2011/2012

úterý 10.50-12.25, místnost č. 200 email: marie.koldinska@sendme.cz konzultační hodiny: úterý 14.10-15.30, místnost č. 205

Kódy: kolokvium AHSV00498 zkouška AHSV00499

Cíl předmětu

Hlavním cílem specializační přednášky je rozšířit znalosti studentů o filmovém zobrazování dějin raného novověku (s důrazem na českou problematiku, ale zároveň i s přesahy do oblasti jiných národních kinematografií) včetně obeznámení se stěžejními metodologickými přístupy a profilujícími trendy, které se při výzkumu filmu jakožto historického pramene uplatňují.

Anotace

Přednáškový cyklus, určený studentům historie v bakalářském i magisterském cyklu studia, bude věnován interpretaci filmu jakožto historického pramene, zejména ve smyslu ovlivnění umělecky ztvárněných historických dějů dobou vzniku filmového díla (problém historických aktualizací a paralel, problém politické propagandy). Soustředíme se na rozkrývání stereotypních obrazů, jež se uplatnily v historických filmech věnovaných stěžejním tématům této éry, stejně jako na programovou destrukci těchto stereotypů, přítomnou v některých snímcích. Zaměříme se i na analýzu vztahu mezi historickou událostí a jejím filmovým obrazem, respektive na funkci literární předlohy sloužící jako východisko pro scenáristické zpracování. Cyklus volně navazuje na kurz realizovaný v letním semestru 2010/2011 pod názvem Raný novověk na stříbrném plátně, který byl orientován přednostně na filmový obraz předbělohorské doby. Tato problematika bude nyní stručně zrekapitulována pouze v úvodních přednáškách, těžiště kurzu bude tentokrát ve filmovém zobrazování třicetileté války, rekatolizace, baroka a osvícenství. Součástí výuky budou ukázky ze známých i méně známých filmových děl domácí provenience, a rovněž projekce klíčových pasáží některých zahraničních snímků situovaných do období raného novověku. Všechny přednášky budou doprovázeny PowerPointovými prezentacemi.

Sylabus

Úvod do problematiky - domácí a zahraniční literatura - göttingenská škola - tematická periodika a internetové zdroje - teoretické koncepty interpretace historického filmu v českém prostředí - archetypy zobrazování "renesanční doby" v českém filmu a v jiných národních kinematografiích - reformace v české a v německé kinematografii - kontaminace raně novověké historické látky aktuálními politickými tématy třicátých let (Cech panen kutnohorských) a padesátých let (Temno) - "třídní konflikty" raného novověku ve filmu (Psohlavci, Jánošík) - profilující témata českých raně novověkých dějin v historickém filmu (rudolfínská doba, Bílá hora, třicetiletá válka, emigrace, rekatolizace) - profilující osobnosti českých raně novověkých dějin v historickém filmu (Rudolf II., Petr Vok z Rožmberka, Jan Amos Komenský) - životopisný film na pomezí monumentální fresky a prvoplánové politické agitky (Putování Jana Amose) - film jako prostředek k utužení stereotypních představ o dějinách (Temno) - film jako prostředek k destrukci stereotypních představ o dějinách (Čest a sláva) - film jako syntéza utužení a destrukce stereotypních představ o dějinách (Ďáblova past, Poklad hraběte Chamaré) - film jako aktualizace a paralela k současnosti (Kladivo na čarodějnice) - režiséři a scenáristé a jejich interpretace raně novověké látky (Otakar Vávra, Martin Frič, Karel Steklý, Hynek Bočan, Miloslav Luther, Vladimír Körner)

Atestace a podmínky pro jejich udělení

Kolokvium: účast na přednáškách, esej na téma obraz dějin ve filmu (nemusí se nutně týkat období raného novověku, ale naopak filmových obrazů jakékoli historické epochy) v rozsahu tří až pěti normostran - zaslat mailem, případně zanechat v písemné podobě na sekretariátu Ústavu českých dějin

Zkouška: účast na přednáškách, prostudování deseti titulů k tématu dle vlastní volby (lze se inspirovat seznamem doporučené literatury uvedeným níže)

Doporučená literatura (další konkrétněji zaměřená literatura k jednotlivým tématům bude upřesněna v rámci přednášek):

John ABERTH, A Knight at the Movies. Medieval History on Film, New York - London 2003

Milan BÁRTA, Cenzura československého filmu a televize v letech 1953-1968, in: Jan Táborský (ed.), Securitas imperii 10. Sborník k problematice vztahů československého komunistického režimu k "vnitřnímu nepříteli", Praha 2003, s. 5-57

Milena BARTLOVÁ (ed.), Pop history. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her, Praha 2003

Luboš BARTOŠEK, Náš film. Kapitoly z dějin 1896-1945, Praha 1985

Věra BROŽOVÁ, Zikmund Winter, velkofilm a historický film, Iluminace 3, 1991, č. 1, s. 91-116

Václav BŘEZINA, Lexikon českého filmu, Praha 1996

Jarmila CYSAŘOVÁ, Televize a totalitní moc 1969-1975, Praha 1998

Mária FERENČUHOVÁ, Historici a film, filmári a história. Hranice a prieniky dvoch disciplín, Iluminace 16, 2004, č. 1, s. 5-19

Marc FERRO, Cinéma et Histoire, Paris 1993 (angl. Cinema and History, 1988)

Jan JAROŠ, K zobrazení historie ve filmu, Film a doba 33, 1987, č. 6, s. 333-338

Ivan KLIMEŠ, Cech panen kutnohorských z hlediska nacionálního, in: Luboš Ptáček (ed.), Nacionalismus a film - Morava ve filmu, Olomouc 2002, s. 79-88

Ivan KLIMEŠ, Wintrovské filmy Otakara Vávry v kinematografických kontextech, in: Věra Brožová (ed.), Zikmund Winter mezi historií a uměním. Materiály z mezioborové vědecké konference, Rakovník (bez vročení), s. 211-217

Ivan KLIMEŠ - Jiří RAK, Film a historie I. Fikce a realita, Film a doba 34, 1988, č. 3, s. 140-145

Ivan KLIMEŠ - Jiří RAK, Film a historie II. Žánry historického filmu, Film a doba 34, 1988, č. 6, s. 330-335

Ivan KLIMEŠ - Jiří RAK, Film a historie III. Tradice a stereotypy v historickém filmu, Film a doba 34, 1988, č. 9, s. 516-521

Ivan KLIMEŠ - Jiří RAK, Film a historie IV., Film a doba 34, 1988, č. 10, s. 637-642

Ivan KLIMEŠ - Jiří RAK, Idea národního historického filmu v české meziválečné společnosti, Iluminace 1, 1989, č. 2, s. 23-37

Ivan KLIMEŠ - Pavel ZEMAN, Film a historická věda. Rozhovor se Stephanem Doleželem, Iluminace 11, 1999, č. 4, s. 87-96

Jiří KNAPÍK, Trampoty "Císařova pekaře". Slavný film na pozadí ideologických sporů, Dějiny a současnost 20, 1998, č. 6, s. 28-32

Václava KOFRÁNKOVÁ, "A všichni dohromady uděláme moc…" Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas philosophica, Studia Moravica IV, Symposiana, Olomouc 2006, s. 131-137

Marie KOLDINSKÁ, Konec třicetileté války optikou českého hraného filmu, in: Jiří Hrbek - Petr Polehla - Jan Zdichynec (edd.), Od konfesijní konfrontace ke konfesijnímu míru. Sborník z konference k 360. výročí uzavření vestfálského míru. Ústí nad Orlicí 2008, s. 279-289

Marie KOLDINSKÁ, Petr Vok z Rožmberka na stříbrném plátně, in: Jaroslav Pánek a kol. (edd.), Rožmberkové. Rod českých velmožů a jeho cesta dějinami, České Budějovice 2011, s. 645-649

Marie KOLDINSKÁ, Rudolfínská doba v českém historickém filmu, in: Petr Kopal (ed.), Film a dějiny, Praha 2005, s. 162-182 a 370-375

Petr KOPAL (ed.), Film a dějiny, Praha 2005

Petr KOPAL (ed.), Film a dějiny II. Adolf Hitler a ti druzí. Filmové obrazy zla, Praha 2009

Petr KOPAL, Hra o Marketu Lazarovou? Filmové obrazy středověku, Kuděj. Časopis pro kulturní dějiny 5, 2003, č. 2, s. 42-67

Miloš Václav KRATOCHVÍL - Otakar VÁVRA, Třikrát před kamerou. Putování Jana Amose. Komediant. Veronika, Praha 1986

Rafael MARSZALEK, Filmowa pop-historia, Kraków 1984

Jiří MENZEL a kol., Otakar Vávra. 100 let, Praha 2011

James MONACO, Jak číst film. Svět filmů, médií a multimédií. Umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie, Praha 2004

Luboš PTÁČEK (ed.), Nacionalismus a film - Morava ve filmu, Olomouc 2002

Luboš PTÁČEK, Panorama českého filmu, Olomouc 2000

Brigita PTÁČKOVÁ (ed.), Žánr ve filmu, Praha 2004

Robert ROSENSTONE, History on Film. Film on History, New York 2006

Petr SZCZEPANIK (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury, Praha 2004

Otakar VÁVRA, Paměti, aneb Moje filmové 100letí, Praha 2011

Otakar VÁVRA, Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek, Praha 1997

Otakar VÁVRA, Zamyšlení režiséra, Praha 1982

Přehledové práce:

Kol. aut., Český hraný film I. 1898-1930, Praha 1995

Kol. aut., Český hraný film II. 1930-1945, Praha 1998

Kol. aut., Český hraný film III. 1945-1960, Praha 2001

Kol. aut., Český hraný film IV. 1961-1970, Praha 2004

Kol. aut., Český hraný film V. 1971-1980, Praha 2007

Kol. aut., Český hraný film VI. 1981-1993, Praha 2010

Kristin THOMPSONOVÁ - David BORDWELL, Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie, Praha 2011

Michael TÖTEBERG (ed.), Lexikon světového filmu, Praha - Litvínov 2005

Časopisy:

Film a doba

Film and History - www.uwosh.edu/filmandhistory/reviews/index.php

Filmový sborník historický 1-4, 1988, 1991, 1992, 1994

Historical Journal of Film, Radio and Television - www.iamhist.org/journal/index.html

Iluminace - www.iluminace.cz

Internetové zdroje:

Česko-Slovenská filmová databáze - www.csfd.cz

České filmové nebe - www.cfn.cz

Filmová databáze - www.fdb.cz

Filmové plakáty - www.terryhoponozky.cz