Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP Jak psát dějiny? Styly historiografie

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV00699

Anotace

Jak se píší dějiny I. – Psaní odborného textu

Writing History

Kurz tvoří součást závazného curricula pro studující pedagogicko-didaktického zaměření; ostatním studujícím z historických oborů je nabízen jako volitelný.

Cílem kurzu je především seznámit studenty s různými podobami tvorby odborného/akademického stylu a univerzitního textu se zaměřením na historické obory. Během kurzu by si měli studenti vyzkoušet a osvojit základní postupy tvůrčího psaní, a to jak na základě četby a analýzy textů a studií jiných autorů, tak i formou tvorby vlastní.

Měli by se naučit lépe formulovat a prezentovat expozici zvoleného tématu, různé formy argumentace a formulace hypotéz, vytvořit logickou strukturu kratšího textu i rozsáhlejší práce a vyzkoušet různé rétorické a stylistické postupy vhodné pro zvolený žánr a cíl.

Na kurz bude v letním semestru volně navazovat volitelný předmět Jak se píší dějiny II. – Psaní pro veřejnost zaměřený na psaní textů určených širšímu, laickému publiku (eseje, populárně naučné texty a fejetony, historická beletrie apod., ale i podcasty či multimediální záznamy).

Podmínky atestace:

Zápočet: aktivní účast na výuce, prezentace vlastní domácí práce

Zkouška: vypracování rozsáhlejšího textu dle zaměření studující/ho a dohody s vyučující

Osnova: 1. Uvedení do problematiky, rozdělení práce na semestr.

A. Drobnější analytické útvary: 2- 3 ) Recenze a kritika cizího díla. Rozdíl mezi recenzí a anotací.

Vlastní práce: jak (ne)recenzovat práci, která se mi (ne)líbí 4-5) Prezentace. Referát; vlastní studie

Prezentace vlastní práce. Práce s powerpointem, výstavba ústně podaného textu, výstavba dílčí studie

Vlastní práce: prezentace vlastního tématu; osnova studie určené k publikaci 6) Práce s poznámkovým aparátem: o čem vypovídají citace? (M. Nodl: Tragický osud české poznámky, DTK)

- Otázka „inspirace“ a „plagiátu“: Jak pracovat s díly svých předchůdců aneb jak (ne)napsat a (ne)rozpoznat plagiát?

Rozsáhlejší práce

Zde vlastní práce: a) prezentace daného žánru formou referátu; b) paralelně četba textů (recenze-projekt…) 7) Monografie – příklad: diplomová práce.

Volba tématu, výstavba práce, úvod, závěr;

Vlastní práce: prezentace vlastní (diplomové) práce podle formálního členění, vytyčení hlavních cílů (úvod) a (předpokládaných) závěrů 9) Biografie: možnosti uchopení biografické tematiky, druhy biografií

Srovnání možných přístupů ke kompozici a stylu historiografických životopisů, čtenářské zkušenosti a očekávání; Vlastní práce: charakteristika vybraného biografického díla nebo vlastní návrh na biografii individuálně zvolené osobnosti 10) Syntéza: Jak psát syntézu? Čím se liší syntéza od jiného monografického díla? Jaké mohou být druhy syntéz? Syntéza a učebnice: k čemu (ne)potřebujeme syntézy a učebnice?

Vlastní práce: charakteristika vybraného syntetického díla nebo vlastní návrh na syntézu – členění určité epochy / státu / národa /kraje …

(případně může být zařazena též 11) Příprava projektu)