Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 1 Komunistické vládnutí v Československu: Prosazování, podoba a společenská reflexe (1945-dodnes) II

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV00722

Anotace

Využití médií ve výuce dějepisu Specializační přednáška pro ZS a LS 2013/2014 Garant: Kamil Činátl, Ph.D. Vyučující: Kamil Činátl, Ph.D., Mgr. Jaroslav Pinkas, PhDr. Jaroslav Najbert Anotace: Kurz programově propojuje několik oborových perspektiv (historická věda, didaktika dějepisu, teorie médií, paměťová studia). Vychází z předpokladu, že moderní média tvoří důležitý kontext historiografie i školního dějepisu. Kurz se zaměří na kritickou reflexi zprostředkující mediality historického poznání. Následovat bude aplikace těchto poznatků v rámci didaktiky dějepisu (jak lze média ve výuce využít, jaké možnosti nabízejí). Tematicky se soustředí především na soudobé dějiny, ale dílčím způsobem zohlední i další období. Kurz nemusí být podnětný jen pro budoucí učitele dějepisu, na které se zaměřuje především, ale též pro historiky, které zajímá otázka popularizace historiografického poznání, problematika dějepisného vzdělávání a kulturní paměti. Prolínání perspektiv může oslovit i teoretika médií. Právě mezioborovost představuje důležitý rozměr kurzu (setkají se zde studenti historie, učitelství dějepisu a informačních studií). Moderní média jsou zapojena do vlastní realizace kurzu, který bude probíhat též prostřednictvím vlastní webové stránky a komunitního prostředí, kde si studenti budou moci vyzkoušet i praktickou práci s různými médii (fotografie, film, archivní pramen aj.). Cílem kurzu je nabídnout posluchačům teoretickou a praktickou reflexi role médií v kontextu historického poznání (výuka dějepisu, historiografie, kulturní paměť). Kurz je vhodný především pro studenty magisterského studia, kteří uvažují o rozšiřujícím pedagogickém studiu, nicméně je otevřený všem zájemcům o problematiku mediální reprezentace dějepisných témat a formování obecně sdílených způsobů vnímání minulosti. V závěru nabídne kurz studentům možnost ověření výstupů v praxi (modelové hodiny na fakultních školách). Absolvent získá přehled nejen o didaktické teorii a metodice výuky, ale též o dějepisné praxi na školách. Kurz je účelnější absolvovat jako dvousemestrální, možné je však i jednosemestrální studium. Sylabus: Zimní semestr: Média v dějepise, dějepis v médiích

1. Obsah a smysl výuky dějepisu: seznámení se současnou didaktickou teorií a školní praxí. Co je to pedagogický konstruktivismus? Jak vypadají státní normativy dějepisného vzdělávání u nás a v zahraničí? Jaký je vztah dějepisu a historiografie? Jaké možné výchovné a vzdělávací cíle lze spojit s dějepisem v éře informačních technologií?

2. Mediální kontext výuky: mediální stereotypy o dějepisné výuce. Jak vypadá dějepisné vzdělávání podle sociologických průzkumů?

3. Média a dějepisné vzdělávání: jak jednotlivá média zprostředkují minulost? Reflexe filmu, fotografie, internetu, textu a jiných médií v rámci vzdělávání.

4. Jak pracovat s informačními zdroji ve školní praxi? Inspirace zahraniční didaktikou dějepisu: jak modelovat poznávací situace, jak rozvíjet dovednosti žáků (zapamatovat, analyzovat, aplikovat, porozumět, hodnotit, tvořit).

5. Praktická cvičení na webu Didaktika. Každý student didakticky upravuje vybrané školní prameny (fotografie, karikatura, filmová ukázka, text aj.) a zohledňuje jejich specifickou medialitu. Tvorba konkrétních metodických materiálů pro dějepisnou výuku bude probíhat na webu Didaktika paralelně po celou dobu trvání kurzu. Nejlepší výstupy budou zveřejněny.

6. Internet a jeho využití ve výuce dějepisu: k čemu může být wikipedie? Rozvíjení kritických dovedností při využívání internetových zdrojů informací.

7. Film jako nástroj dějepisného vzdělávání a jako médium kulturní paměti. Jak populární filmy formují sdílené představy o minulosti? Je možné tento potenciál filmů produktivně využít v dějepisném vzdělávání? Vzdělávací DVD Obrazy (z) kolektivizace a Česká společnost 1969-1989.

8. Problém filmového historického dokumentu. Lze dokument považovat za věrný odraz reality? Kritická reflexe "selského rozumu" a souvisejícího vnímání historické skutečnosti v dějepisné praxi. Srovnání hraných filmů a dokumentů jako pramenů pro historické poznání, možnosti jejich didaktického využití.

9. Prezentace konkrétních pramenů a jejich didaktické aplikace: komentované ukázky z filmů, využití ikonického materiálu, modelování poznávacích situací na základě vybraných školních pramenů. Letní semestr: Využití médií ve výuce dějepisu

1. Popkulturní obrazy minulosti. Jak pracovat s filmy, které předem formují představy žáků o minulosti? Hraný film ve výuce dějepisu.

2. Ideologické přepisy minulosti. Lze ve výuce dějepisu využít ideologicky zkreslené filmy o minulosti? Role učitele dějepisu jako kritika ideologie, dvojí efekt (historická fakta a povědomí možnostech ideologické persvaze), české dějiny ve filmech Otakara Vávry.

3. Využití fotografie ve výuce dějepisu. Ikonické snímky jako symbolické zkratky historických událostí (rok 1968 ve fotografii).

4. Školní pramen ve výuce dějepisu: využití internetových zdrojů, přehled digitálních databází pramenů a praktické návrhy jejich možného využití.

5. Využití počítačových her ve výuce dějepisu: koncept tzv. serious games, praktické ukázky. Testování vzdělávací počítačové hry "Czechoslovakia 38 - 89" (http://www.cs3889.cz/).

6. Popkulturní reflexe roku 1968 a období tzv. normalizace (Pelíšky, Pupendo, Kawasakiho růže, seriál Vyprávěj).

7. Prezentace metodických cvičení studentů, kritická diskuze.

8. Praktická cvičení na spolupracujících fakultních školách. Doporučená literatura: CÍSAŘ, K. (eds.): Co je fotografie? Hermann & synové, Praha

2004. ČENĚK, D. - PORYBNÁ, T.: Vizuální antropologie. Kultura žitá a viděná, Pavel Mervart, Červený Kostelec

2010. DVOŘÁK, T. (eds.): Kapitoly z dějin a teorie médií, AVU, Praha

2010. FALBE-HANSON, R.: The Filmmaker As Historian, P. O. V. Danish Journal of Film Studies (16. December

2003), Aarhus

2003. FERENČÚHOVÁ, M.: Medzi históriou a mýtom. Aktuality, dokumentárne filmy a "hraná fikcia", In: Film a dějiny (eds. Petr Kopal), Lidové noviny, Praha

2005. FERRO, M.: Cinema and History, Detroit

1988. KRÁTKÁ, J.: Audiovizuální edukace jako součást mediální výchovy, MU, Brno

2008. LABISCHOVÁ, D. Didaktická média ve výuce dějepisu, OU, Ostrava

2008. MARCUS, A. (eds.): Celluloid Blackboard. Teaching History with Film, Charlotte

2007. McLUHAN, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Jota, Brno

2000. MERVART, J. - PETERA, J.: Média a multimédia v pedagogické praxi. Filmová a multimediální tvorba, Gaudeamus, Hradec Králové

2010. MIČIENKA, M.: Základy mediální výchovy, Portál, Praha

2007. NIKLESOVÁ, E.: Teorie a východiska současné mediální výchovy, Pedagogická fakulta JČU, České Budějovice

2007. PINKAS, J.: Film a dějiny: Využití filmů v pedagogické praxi, in: Film a dějiny II: obrazy zla, (eds. Petr Kopal), Praha 2009, s. 24 -

38. SONTAGOVÁ, S.: O fotografii, Paseka, Praha

2005. SZTOMPKA, P.: Vizuální sociologie. Fotografie jako výzkumná metoda, SLON, Praha

2007. ŠTĚPÁNEK, K.: Poznámky k tvorbě a ověřování účinnosti dějepisného videozáznamu, In: Formy a metody využití videa ve výchově a vzdělávání, MU, Brno

1992. VIRILIO, P.: Válka a film, logistika vnímání, Pavel Mervart, Červený Kostelec

2007. WHITE, H.: Historiography and Historiophoty, American Historical Rewiew, 1988/93,

5., s. 1193 -

1199.