Charles Explorer logo
🇬🇧

Politics of History of Czechoslovak Stalinism: strategies, institutions, topics

Class at Faculty of Arts |
AHSV00802

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Politika dějin československého stalinismu: strategie, instituce, témata

čtvrtek 17:30-19:05, místnost č. 201

PhDr. Jan Randák, Ph.D.

Přednáška se zabývá problematikou politiky dějin v období československého stalinismu v letech 1948-1955 s tím, že takto vymezený časový rámec není definitivním. V rámci dílčích témat bude chronologické vymezení překračováno. Cílem přednášky je seznámit studenty s politikou dějin coby vědomím zacházením s podobou minulosti z politických pozic. Přednáška rovněž upozorní na roli vědeckých, (vysoko)školských institucí při prosazování politicky formované podoby minulosti. Tematizována bude rovněž role osvěty a kulturní tvorby (literatura, film, divadlo, muzejnictví). Přednáška se bude opírat o poměry v československém prostředí, nicméně tento státní rámec by chtěl přednášející průběžně překračovat odkazy na situaci v dalších státech. Fakta, procesy a tendence domácího prostředí budou jen příkladem pro obecnější tendence. Politika dějin je totiž vlastní nejen diktaturám a totalitním režimům. Návštěvník přednášky by měl rovněž v ideálním případě pochopit, že politika dějin komunistické moci po únoru 1948 se tématy a strategiemi nezjevila zčistajasna, ale navazuje na již existující tendence předcházejících desetiletí.

Výběr z témat:

• politika dějin - vymezení

• institucionální zázemí - vědecké ústavy, vysokoškolská zařízení

• školní dějepis - možnosti a limity školní praxe

• veřejné slavnosti - Jan Hus

• osvětová práce - přednášková činnost, rozhlas

• politika dějin a konstrukce obrazů nepřítele

• dějiny, kultura a kulturní hegemonie komunistické diktatury mezi sovětizací a národní tradicí

• historická produkce, expertní komise a proletářský internacionalismus - "Není Němec jako Němec!" (Klement Gottwald)

Podmínky atestace:

• pravidelná docházka a aktivní zapojení do výuky v podobě diskuzí, čtení textů atd.

• další podmínky budou upřesněny na první hodině