Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 1 Historické vědomí. Filozofie, historiografie, didaktika

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV01031

Sylabus

1)      Vymezení problému 2)      Kořeny konceptu v 19. století (Droysen, Marx, Nietzsche, Dilthey) 3)      Německá klasika (Heidegger, Gadamer) 4)      Další pojetí (Koselleck, Ricoeur) 5)      Čtecí seminář I (Popper – Mají dějiny smysl?) 6)      Historické vědomí v minulosti (Graus, Hroch) 7)      Současné historické vědomí jako předmět výzkumu (Šubrt, Vinopal) 8)      Kolektivní paměť (Halbwachs, Assmannovi) 9)      Čtecí seminář II (Nora – Mezi pamětí a historií) 10)  Historické vědomí a školní dějepis (Gautschi, Borries, Rüsen) 11)  Historické myšlení jako alternativa k historickému vědomí (Seixas) 12)  Politika paměti (Finkelstein, Lipstadt) 13)  Čtecí seminář III (Kratochvíl - Metafora stromu ako model didaktiky dejepisu) 14)  Závěrečné setkání

Anotace

Kategorie historického vědomí patří k ústředním tématům a problémům evropského myšlení posledních dvou staletí. Dokonce bývá zdůrazňováno, že jde o v jistém ohledu zcela unikátní fenomén evropského myšlení jako takového.

Vzhledem k tomu, že téma historického vědomí je značně rozsáhlé a ve své úplnosti prakticky nezvládnutelné, budou v kurzu (selektivně) reflektovány otázky s ním související a to ve třech oblastech – ve filozofii, v historiografii a v didaktice. Filozofická část nabídne stručný nicméně fundamentálně založený přehled výrazných konceptů v dějinách filozofie 19. a 20. století, který shrne nejvýraznější příspěvky k tématu historického vědomí.

Tato část poskytne účastníkům základní jazykovou a ideovou výbavu reflektovat problémy spjaté s ústředním tématem kurzu. Následovat bude první aplikovaná teorie historického vědomí a to na příkladu historické vědy, která tento přístup ve své moderní historii velmi aktivně využívala.

Poslední třetina kurzu pak představí možnosti a limity využití konceptu historického vědomí ve školním a vůbec společenském vzdělávání. Kurz je pojat z větší části jako přednáškový cyklus, do kterého třikrát vstoupí seminární výuka založená na četbě primárních textů vždy k jedné ze tří sledovaných oblastí.