Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 1 Slepci – zrůdy – debilové. Disability studies v historiografii a didaktice dějepisu moderních a soudobých dějin

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV01072

Sylabus

1)      Úvodní hodina

2)      Nová perspektiva v historiografii – ke konceptu disability studies

3)      Dějiny oka – operace, vzdělání a práce zrakově postižených kolem roku 1800

4)      Hendikep a průmyslová revoluce – příklad Anglie

5)      Lidské kuriozity v

19. století (host: Filip Herza)

6)      Didaktické aplikace I

7)      První republika (Čáda, Mauer)

8)      Dis-kontinuity – Časopis Úchylná mládež v době První republiky a v Protektorátu a nástin poválečného vývoje za třetí republiky

9)      Miloš Sovák a československá defektologie – vývoj oboru

10)   Debilní děti a jejich výchova ve stalinistickém Československu – odborné vědění a mládež vyžadující zvláštní péče v

50. letech

11)   Cikánské děti mezi rasou a třídou

12)   Normalizace defektu – zvláštní školy v ČSSR

70. a

80. let

13)   Didaktické aplikace II

14)   Závěrečná debata

Anotace

Disability studies jsou mezinárodně rozšířeným konceptem, oborem a metodologií, který se zhruba od 70. let postupně etabloval na pomezí sociálního aktivismu a akademické sféry. Jeho cílem je vytvořit vhodným pojmový a analytický aparát umožňující reflektovat nejrůznější sociální, kulturní, politické a vědecké předpoklady a rámce, v nichž jsou zachyceny tělesné, mentální a další "hendikepy" a "postižení".

Ty totiž v takovém pojetí nejsou nějakou biologickou či jinou daností, ale spíše výsledkem a důsledkem daných institucionálních a teoretických předpokladů. Tento obor vznikl od začátku s myšlenkou emancipace těchto lidí, s myšlenkou úpravy a změny rámců, v nichž žijí.

Z oblasti sociálních věd se záhy dostal i na pole historiografie, které nabídl zajímavé interpretační nástroje směřující k otevření nových téma a otázek. Bez ohled na časové období či geografickou oblast, metodologie disability studies obohatila historickou vědu a je dnes jedním z nejdynamičtějších polí mezinárodního výzkumu.

Primární smyslem kurzu je představit koncept disability studies jednak jako teoretický model s jeho možnostmi a limity, ale také ukázat na praktické výsledky jeho použití v oblasti moderních a soudobých dějin. Zároveň bude část kurzu věnována také aplikaci tohoto modelu v didaktice dějepisu.

Kurz bude veden jako kombinace výkladových přednášek a praktických seminářů (práce s texty).