Charles Explorer logo
🇬🇧

PVP 1 With a magnifying glass, a microscope and a telescope: What it means to make history today

Class at Faculty of Arts |
AHSV01095

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Blok I.: Přemýšlení o historii 1. týden: Úvodní hodina

Úvodní hodina – co dnes znamená historie? Jaké jsou některé z jejích nejvýznamnějších metodologických debat posledních dekád? A proč je historici, filozofové a teoretici vedou? Jaká je dnes role historie ve veřejném prostoru?

Texty (distribuováno v hodině):

FRYE, Northrop. New Directions from Old. In. FRYE, Northrop, Fables of Identity: Studies in Poetic Mythology. San Diego: Harcourt, Brace, Jovanovich, 1984, str. 52–66

HARTOG, François. Na cestě k nové historické situaci. In: Slovo a smysl, XIV, 27, 2017, str. 239–250. 2. týden: Vyprávění

Jedna z nejvýznamnějších metodologických bitev na poli historie se vedla o to, jestli je historie víc vědou, anebo vyprávěním, a případně nakolik a co to znamená pro její schopnost vypovídat pravdu. Dokáže historie mluvit neutrálním jazykem, nebo je vždy nějakým způsobem literární?

Texty:

WHITE, Hayden. Metahistorie. Historická imaginace v Evropě devatenáctého století. Brno: Host, 2011. 3. týden: Pojmy

Má-li být historie vědou, pak je pro ni určující práce s pojmy. Co to však obnáší, používat pojmy – neříká se jimi mnohem víc, než kolik se na první pohled zdá? A kolik toho mají pojmy společného s vyprávěním?

Texty:

POMERANZ, Kenneth. The great divergence: China, Europe, and the Making of the Modern World Economy. Princeton: Princeton University Press, 2000.

ANKERSMIT, Frank R. <span style="font-size: 10pt; font-family: 'Times New Roman

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Patřila vůbec někdy historie jenom historikům? O historii se odjakživa zajímali filozofové, teoretici nebo literární vědci, ale stejně tak historici často vstupují na pole geografie, archeologie, ekonomie, poslední dobou i přírodních věd. Jako by toho nebylo dost, historie se vždy píše v nějakém společenském prostoru a chtíc nechtíc s ním vstupuje do dialogu. K tomu se připojují další problémy: kdy historie vlastně začíná a kdy končí? Pro koho se píše? Je příroda součástí historie? Odpovědět na otázky „jak“ a „proč“ dělat historii se dnes zdá být čím dál tím nesnadnější.

Cílem kurzu je projít některými nedávnými a současnými debatami, jež vedla historie s filozofií, s ekologií nebo s literární vědou. Zajímat nás budou témata jako čas, dlouhé trvání, ideologie a identita, vyprávění v historii, ale i schopnost historie vypořádat se se současnými problémy světa.

Kurz bude veden formou semináře, předpokládá čtení textů na týdenní bázi. Texty budou distribuovány v hodinách, část četby je jenom v angličtině. Od účastníků kurzu se předpokládá aktivní účast v hodině. Součástí atestace je účast ve workshopu: studenti se podle svého vlastního zájmu rozdělí do skupin a na konci semestru budou prezentovat svůj projekt. V tom by měli představit vybraný historický problém – ideálně související s jejich vlastním výzkumem – a vztáhnout ho k jednomu z témat, jimiž během kurzu projdeme. Cílem kurzu je tak především pomoci studentům v přemýšlení nad jejich vlastními badatelskými zájmy.