Charles Explorer logo
🇬🇧

PVP Gender, race, class: Current debates on contemporary-history research

Class at Faculty of Arts |
AHSV01137

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Gender, rasa, třída: Reflexe nejnovějších debat o výzkumu soudobých dějin Gender, race, class: Current debates on contemporary-history research Výběrová přednáška Vyučující: Adéla Gjuričová   Anotace Kurs má studenty a studentky uvést do současných trendů ve výzkumu soudobých dějin. Provede je významnými debatami, vlivnými metodami a přístupy, přičemž se pokusí poukázat na jejich přednosti i slabiny. Výklad včetně praktických aplikací směřuje k obecné otázce po vyhlídkách celé disciplíny v čase velkých kulturních změn a identitárních debat. Pokusí se vyložit smysl historického poznání jako porozumění současnosti skrze metodický výklad minulosti a zároveň jej odlišit od leckdy problematického prézentismu současné historiografie. Každé setkání sestává z úvodní přednášky a ze seminární části, při níž se prakticky demonstrují vykládané přístupy na soudoběhistorickém materiálu a rozebírají se texty náležející k významným debatám. Přesnější časový rozpis textů a prezentací bude sdílen po první hodině kursu.

1.       Soudobé dějiny – definice a vývoj

2.       Gender mezi aktivismem a analytickou kategorií

3.       Etnicita a kritická rasová teorie

4.       Politics of victimhood (host)

5.       Třída: socioekonomický determinismus vs. intersekcionalita

6.       Transnacionální dějiny a postkoloniální teorie

7.       Antropologické přístupy a nové kulturní dějiny

8.       Rozhovory v historickém výzkumu

9.       Fyzický objekt jako historický pramen (exkurze)

10.   Digitální obrat – mezi metodou a společenskou změnou

11.   Debata o revizionismu a politika dějin

12.   Poznat minulost, rozumět současnosti?   Atestace: Předpokladem atestace je pravidelná docházka, příprava prezentace a zapojení do diskusí. Za aktivní účast na seminárních částech kursu bude udělen zápočet. Při ústní zkoušce bude uchazeč/uchazečka charakterizovat přístup vybraný vyučující a aplikovat jej na historickém materiálu dle vlastní volby.   Doporučená literatura: Digital History and Theory: Changing Narratives, Changing Methods, Changing Narrators. History and Theory, Special Issue, Vol. 61, No. 4 (2022), 1-190, https://onlinelibrary.wiley.com/toc/14682303/2022/61/4 HUNT, Lynn: The New Cultural History. University of California Press 1989  NODL, Martin – TINKOVÁ, Daniela (eds.): Antropologické přístupy v historickém bádání. Praha 2007 SCOTT, Joan Wallach: Gender: A Useful Category of Historical Analysis. In: The American Historical Review, 1986, 91(5), 1053-1075 SCOTT, Joan Wallach: Gender and the Politics of History. Columbia UP 1999 SCHULZE WESSEL, Martin – PEŠEK, Jiří – PREČAN, Vilém – KOLÁŘ, Pavel: České soudobé dějiny v diskusi. Praha 2011 Soudobé dějiny. Badatelská učebnice dějepisu pro

9. ročník základních škol a víceletá gymnázia. Praha 2023 STEINMETZ, Willibald – GILCHER-HOLTEY, Ingrid – HAUPT, Heinz-Gerhard (eds.): Writing Political History Today. Frankfurt/Main – New York, 2013 SWEET, James H.: Is History History? Identity Politics and Teleologies of the Present. In: Perspectives on History, Aug. 17, 2022, https://www.historians.org/research-and-publications/perspectives-on-history/september-2022/is-history-history-identity-politics-and-teleologies-of-the-present Theorizing Race, Past and Present. History and Theory, Special virtual issue (2021), https://onlinelibrary.wiley.com/page/journal/14682303/homepage/theorizing-race-past-present

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurs má studenty a studentky uvést do současných trendů ve výzkumu soudobých dějin. Provede je významnými debatami, vlivnými metodami a přístupy, přičemž se pokusí poukázat na jejich přednosti i slabiny. Výklad včetně praktických aplikací směřuje k obecné otázce po vyhlídkách celé disciplíny v čase velkých kulturních změn a identitárních debat. Pokusí se vyložit smysl historického poznání jako porozumění současnosti skrze metodický výklad minulosti a zároveň jej odlišit od leckdy problematického prézentismu současné historiografie. Každé setkání sestává z úvodní přednášky a ze seminární části, při níž se prakticky demonstrují vykládané přístupy na soudoběhistorickém materiálu a rozebírají se texty náležející k významným debatám. Přesnější časový rozpis textů a prezentací bude sdílen po první hodině kursu.

1. Soudobé dějiny – definice a vývoj

2. Gender mezi aktivismem a analytickou kategorií

3. Etnicita a kritická rasová teorie

4. Politics of victimhood (host)

5. Třída: socioekonomický determinismus vs. intersekcionalita

6. Transnacionální dějiny a postkoloniální teorie

7. Antropologické přístupy a nové kulturní dějiny

8. Rozhovory v historickém výzkumu

9. Fyzický objekt jako historický pramen (exkurze)

10. Digitální obrat – mezi metodou a společenskou změnou

11. Debata o revizionismu a politika dějin

12. Poznat minulost, rozumět současnosti?