Charles Explorer logo
🇬🇧

PVP Historical Game Studies I

Class at Faculty of Arts |
AHSV01144

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Forma

Předmět se skládá z online přednášek hostů-ek v anglickém jazyce (6x) a českých přednášek hostů-ek (1x), které jsou přístupné široké veřejnosti. Zbylé hodiny budou vedeny seminární formou jako debata nad odbornými texty (4x). Přesný harmonogram bude zveřejněn zde v sylabu a zároveň průběžně aktualizován na FB stránkách Nahrané dějiny.  

Program 2. 10. Úvodní hodina: Ty máš čas hrát (historické) hry?

Úvod: cíle kurzu, plán semestru, podmínky pro udělení Z a Zk

Debata: jaké historické hry hrajeme a proč, co o nich víme? hledání nejnižšího společného jmenovatele; definice historických her; jak se hry liší od filmů nebo literatury?; mají vliv na společnost?; mají význam pro historiky, archiváře, muzeology, pedagogy?; jak bychom je mohli zkoumat? 10. 10. Přednáška herní historičky a medievistky Aurelie Brandenburg, doktorandské badatelky švýcarského projektu Confederatio Ludens: Is it realistic to eat the pope? – Perceptions of the ‘Medieval’ and the (Un-)Authenticity of Gender and Queerness in Digital Games

What are authentic Middle Ages in Digital Games? A question like that might seem simple, but, in fact, its answer can be one of the most complicated when researching the depiction of history in games. The talk is an attempt to give an overview over the complicated discourse regarding authenticity, realism and history in gaming culture(s) with a particular focus on gender, queerness and discrimination. 17. 10. Přes den probíhají stávkové aktivity v rámci Hodiny pravdy. Od 16.30 se studentům-kám doporučuje návštěva CEFRES, kde se konají dvě přednášky v rámci akce War is not a game: disinformation, new technologies, and critical thinking. 24. 10. Seminář se nekoná - zahraniční pracovní cesta 31. 10. Přednáška herní a mediální vědkyně Terezy Fousek Krobové z Katedry mediálních studií FSV UK a FAMU: Tyhle hry nejsou pro ženy: proč jsou hry pořád mužská zábava

Hry jsou odjakživa chápány jako mužská zábava. Neznamená to nutně, že by je ženy (nebo LGBTQA komunita) nehrály, spíš byly vždy nebílí neheterosexuální a nemužští hráči neviditelní a tolerovaní. Jak tato představa historicky vznikla? Co ženy skutečně hrají a jaké hry chtějí vytvářet? A musí se to nutně lišit od toho, co vznikalo doted? Přednáška představí historický exkurz od postupného ustavování, posilování až do případného oslabování univerzálního mužského hráče nebo vývojáře a zároveň přidá několik autorských studií, které tyto představy zkoumají. Podíváme se na to, jaké zadky se líbím ženským hráčkám a proč podle mužských hráčů nemají (nejen v historických) hrách figurovat ženy. Taky zjistíme, jak se v tomto světě cítí herní vývojářky nebo novinářky. 7. 11. Seminář se nekoná - děkanský sportovní den

<span style="font-size: 13pt; font-family: Calibri,sans-serif; color: #2f5496; background-color: transparent; font-weight: 400; font-style: normal; font-variant: normal; text-decoration: none;

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Digitální hry se v novém tisíciletí staly globálním masmédiem a tím také jedním z hlavních komunikačních kanálů populární historie. Herní reprezentace historie, nezávisle na tom, zda jsou nebo nejsou jakkoliv navázány na akademickou historiografii, vytvářejí veřejné diskurzivní prostory, kde lze vyjednávat a utvářet smysl minulosti.

Díky své často složité struktuře, interaktivnosti a modifikovatelnosti hry zároveň umožňují laické debaty o historické autentičnosti a vědecké autoritě. Mají přitom mnoho unikátních vlastností, které jsou ovlivněny jejich mediálními, technologickými, ekonomickými a sociálními aspekty.

Kurz se pomocí dialogu mezi přednášejícími a studenty snaží definovat pojem historická digitální hra, pojmenovat specifika herní formy populární historie, pochopit její vliv na historickou kulturu společnosti a především najít analytické nástroje pro studium her, které by navazovaly na metody akademické historiografie, pedagogiky dějepisu nebo historie ve veřejném prostoru (public history).