Charles Explorer logo
🇨🇿

SP - Pražské umělecké výstavnictví na přelomu 19. a 20. století.

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV20129

Sylabus

1. Úvod do problematiky. Seznámení s literaturou. Harmonogram cyklu.

2. Rozložení sil na pražské výstavní scéně - role uměleckých spolků při konstituování moderního výstavního provozu.

3. Výstavy pořádané v režii Krasoumné jednoty.

4. Exkurze do výstavních sálů Rudolfina.

5. Profesionalizace uměleckého výstavnictví - nové trendy v podobě uplatnění estetiky Gesamtkunstwerku a Raumkunstu.

6. Exkurze do Národní galerie: Česká moderna.

7. SVU Mánes jako nositel moderního směru v českém výstavnictví (architektonické řešení výstav, uplatnění ornamentu, barvy, aj.).

8. Výstavy děl sochařů Augusta Rodina a Émila Antoina Bourdella v pavilónu pod Kinskou zahradou v Praze.

9. Nástup Skupiny výtvarných umělců na pražskou výstavní scénu - kubistická výstavní estetika.

10. Exkurze do Muzea českého kubismu.

11. Alternativní výstavní prostory. Exkurze do vily sochaře Františka Bílka.

12. Brian O´Doherty, Inside the White Cube: The Ideology of the Gallery Space. Postmoderní kritika modernistického pojetí výstavní estetiky. Zhodnocení cyklu.

Anotace

Přelom 19. a 20. století s sebou přinesl doslova výstavní boom na poli výtvarného umění. Vedle tradičních uměleckých salonů byly pořádány výstavy nově se ustavujícími spolky mladých progresivních autorů, otvíraly se umělecké expozice v rámci velkolepě pojímaných národních výstav i mezinárodních přehlídek. V takto široce koncipovaném výstavním provozu reprezentovalo výtvarné umění nejen atribut vkusu, ale stejně tak i stvrzení hospodářské prosperity či prostředek zahraniční politiky. Výstavní dění přitahovalo pozornost stále širšího okruhu veřejnosti a výstavní sály se stávaly nejen prostředníkem výtvarných požitků, ale také jakýmsi místem „en vogue“ pro společenská setkávání, navazování kontaktů a přemítání o povznášející úloze krásných umění.

Kdo a za jakých okolností výstavy připravoval? Jaká byla vizuální podoba expozic? Z jakého prostředí pocházelo obvyklé publikum výstavních sálů? Tyto otázky nás nutně napadají připustíme-li, že podstatu výstavního dění netvořily obrazy a sochy jako pasivní objekty, ale doslova umělecká díla ve víru lidských emocí.

Cílem kurzu je seznámit posluchače se situací na pražské výstavní scéně přelomu 19. a 20. století. Výklad bude kombinován s analýzou souvisejícího obrazového materiálu tj. dobových fotografií zachycujících výstavní aranžmá a s rozborem kritických textů recenzentů soudobého výstavního dění. Nedílnou součástí kurzu budou exkurze, které účastníkům zprostředkují kontakt s autentickým výstavním prostředím či výtvarnými díly a předměty užitého umění, jež stály v centru zájmu aktérů výstavního dění.