1. Praha v 19. stol. 2.
Historismus až raná moderna 3. Idea regulace 4.
Mezi národností a mezinárodností 5. Provedení regulace 6.
Univerzalismus a individualismus 7. Bytová kultura 8.
Exkurze na Ořechovku 9. 2. světová válka 10. Poválečná obnova 11.
Exkurze na Invalidovnu 12. Zlatá šedesátá 13.
Normalizace
Hlavní město za posledních 150 let podstoupilo překotný rozvoj, který nahradil status quo ze staletí předchozích. 20. století v tomto vývoji sehrálo významnou roli, když se během něj dovršily snahy urbanistů Prahu pozvednout mezi světové metropole. Vedle řešení ryze pragmatických otázek fungování a rozvinutí města samotného byly
řešeny i otázky teoreticko-estetické. To se týkalo především hledání adekvátního architektonicko-stylistického slovníku, který by odrážel potřeby své doby a koreloval s mezinárodními směry a hnutími. Praha, jako hlavní město, byla sice mezi světovými metropolemi nováčkem, avšak svým geografickým založením a neutuchající zájmem československé architektonické avantgardy se ocitla ve středu zájmu. Odlišná situace resp. orientace nastala ku počátku 2. světové války a vygradovala po ní. První i druhá polovina tohoto století, ačkoliv na sebe navazují kontinuálním vývojem a urbanistickým překryvem, se od sebe výrazně liší celkovým konceptem rozvoje města i výsledkem, ke kterému se nakonec došlo.
Přednáška si klade za úkol seznámit posluchače s kontinuitou a rozdílnostmi urbanistického vývoje v meziválečném a poválečném období, s návrhy na regulaci města, s výsledky, které byly dosaženy, i s přístupem urbanistů a architektů k rozvoji světové, říšské a posléze socialistické metropole. Jedním z klíčů k pochopení tohoto dění bude sledování vývoje architektonického slovníku ovlivněného sociálními, ekologickými, kulturními, politickými determinantami, které v rámci kurzu budou postupně rozkrývány a dekódovány.
Kurz je koncipován tak, aby posluchačům přinesl celkový pohled na rozvoj hlavního města jak v oblasti urbanistických plánů, tak v oblasti rozvoje architektury v první i druhé polovině 20. stol. Cílem je tento vývoj nepodat solitérně, avšak zasadit ho do širšího kontextu tehdejší Evropy. Při výkladu se tak bude postupovat primárně tematicky a nikoliv chronologicky. Součástí kurzu bude i několik exkurzí in situ ilustrujících probíranou látku.