Charles Explorer logo
🇬🇧

PVP 3 - The role of Jaroslav Dietl in forming and dissemination of post 1968 hegemony - critical reading of essays focused on socialist popular culture

Class at Faculty of Arts |
AHSV20264

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Může Dietl za normalizaci? Kritické čtení textů o normalizační populární kultuře    

Vyučující: Jakub Machek    

Anotace

 Početná odborná (a studentská) produkce posledních let zabývající se normalizací a normalizační populární kulturou dospívá ve své většině ke konsenzu kladoucím rovnítko mezi Dietlovy seriály této doby a normalizační společnost. "Dietl a jeho dílo se stali prakticky synonymem normaliazce." (Bren 2013) Úkolem semináře bude nejen kritické čtení odborné produkce, ale zároveň se zaměříme na srovnání Dietlovské a nedietlovské seriálové normalizační tvorby a pokusíme se zjistit, zda není na čase načrtnuté schéma doplnit či pozměnit. Součástí bude i pohled na další populární normalizační produkci (filmy, hudba, literatura).      

Atestace:

 Docházka, četba textů, sledování seriálů, referát, aktivní účast v hodinách, závěrečná esej na vybrané téma - 6 ns (Z)/12 ns (Zk).  

 Témata:

 Budou upřesněna podle konkrétního zájmu.    

Literatura:

Iluminace 1997, I.  

Petr A. BÍLEK (ed.), James Bond a major Zeman: Ideologizující vzorce vyprávění, Praha 2007.

Petr A. BÍLEK a Blanka ČINÁTLOVÁ (eds.), Tesilová kavalérie. Popkulturní obrazy normalizace, Praha 2010.

Petr BEDNAŘÍK a Irena REIFOVÁ, Normalizační televizní seriál: socialistická konstrukce reality, in Sborník Národního muzea v Praze, řada C - Literární historie. Sv. 53, č. 1-4, http://publication.fsv.cuni.cz/attachments/390_petr_serialy.pdf.

Paulina BREN, Zelinář a jeho televize: kultura komunismu po pražském jaru 1968, Praha 2013.

Paulina BREN, Weekend Getaways. The Chata, the Tramp, and the Politics of Private Life in Post-1968 Czechoslovakia, in D. Crowley - S. E. Reid (edd.), Socialist Spaces. Sites of Everyday Life in Eastern Bloc, Oxford, New York 2002, s. 123-140.

Jarmila CYSAŘOVÁ, Televize a totalitní moc 1969-1975. Praha 1998.

Kamil ČINÁTL, Naše české minulosti aneb jak vzpomínáme, Praha 2014.

Alena FIALOVÁ. Poučeni z krizového vývoje. Poválečná česká společnost v reflexi normalizační tvorby. Praha 2014.

John FISKE, Television Culture. London, New York 1987.

John FISKE, Understanding Popular Culture, London 1992.

Christine GERAGHTY, Soap Opera and Utopia, in J. Storey (ed.), Cultural Theory and Popular Culture: A Reader, Harlow 2006, s. 246-254.

Ladislav HOLÝ, Malý český člověk a skvělý český národ. Národní identita a post­komunistická transformace společnosti, Praha 2001.

Lenka KALINOVÁ, Společenské proměny v čase socialistického experimentu. K sociálním dějinám v letech 1945-1969, Praha 2007.

Petr, KOPAL (ed.), Film a dějiny. 2, Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. Praha 2009.

B. PASSMORE a S. R. PASSMORE, Taste and Transformation: Ethnographic Encounters with Food in the Czech Republic, in Anthropology of East Europe Review, 21 (1), 2003 7-41.

Irena REIFOVÁ, Kryty moci a úkryty před mocí, in J. Končelík a spol., Konsolidace podnikání a vládnutí v České republice a Evropské unii. II, Sociologie, prognostika a správa, média, Praha 2002, s. 354-371.

Irena REIFOVÁ, Synové a dcery Jakuba skláře II: příběh opravdového člověka, Praha 2006.

Irena REIFOVÁ, Cult and ideology: Serial narratives in communist television. The case of the Czechoslovak television serial production of 1959-1989, in N. Carpentier a spol., Democracy, journalism and technology: new developments in an enlarged Europe, Tartu 2008, s. 295-307.

Irena REIFOVÁ, Watching socialist television serials in the 70s and 80s in the former Czechoslovakia: a study in the history of meaning-making, in European Journal of Communication 30, no. 2 (2015).

Miloš SMETANA, Televizní seriál a jeho paradoxy, Praha 2000.

John STOREY, Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Harlow 2001.

T. THWAITES, L. DAVIS a W. MULES, Introducing cultural and media studies: a semiotic approach. Houndmills 2002.

Ivan VODOCHODSKÝ, Patriarchát na socialistický způsob: k genderovému řádu státního socialismu, 1. část, in Gender online, 2008, [online], http://www.gender online.cz/view.php?cisloclanku=2008012707.

Ivan VODOCHODSKÝ, Patriarchát na socialistický způsob: k genderovému řádu státního socialismu, 2. část, in Gender online, 2008, [online], http://www.gender online.cz/view.php?cisloclanku=2008012708.

Ivan VODOCHODSKÝ, "Superženy" a "velké děti": Konceptualizace postavení mužů v rámci genderového řádu státního socialismu, Praha 2007.  

KVALIFIKAČNÍ PRÁCE  

Jitka BRABCOVÁ, Konstrukce každodennosti v seriálech Žena za pultem a Vyprávěj, bakalářská práce, FF UP, Olomouc 2013, http://theses.cz/id/jrfgxl.

Barbora FOGLOVÁ, Normalizační seriály E. Sokolovského realizované podle dochovaných scénářů J. Dietla ve Spisovém archívu České televize. Komparativní a ideologická analýza, diplomová práce, FF UP, Olomouc 2013, http://theses.cz/id/lr18yq/.

Zuzana KOVAČIČOVÁ, Společný jmenovatel v předrevolučním seriálu Nemocnice na kraji města, diplomová práce, FF UP, Olomouc 2012, https://theses.cz/id/lpzvei/.

Daniel SZABÓ, Od Hamra až po Rodáky. České propagandistické seriály v televizní praxi, bakalářská práce, FF MU, Brno 2008, http://is.muni.cz/th/75286/ff_b_a2/.

Pavel ŠPLÍCHAL, Normalizované bydlení na sídlišti, diplomová práce, FSS MU, Brno 2011, http://is.muni.cz/th/102732/fss_m/.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Početná odborná (a studentská) produkce posledních let zabývající se normalizací a normalizační populární kulturou dospívá ve své většině ke konsenzu kladoucím rovnítko mezi Dietlovy seriály této doby a normalizační společnost. "Dietl a jeho dílo se stali prakticky synonymem normaliazce." (Bren 2013) Úkolem semináře bude nejen kritické čtení odborné produkce, ale zároveň se zaměříme na srovnání Dietlovské a nedietlovské seriálové normalizační tvorby a pokusíme se zjistit, zda není na čase načrtnuté schéma doplnit či pozměnit. Součástí bude i pohled na další populární normalizační produkci (filmy, hudba, literatura).