Charles Explorer logo
🇨🇿

PVP 3 - O výzkumu společnosti v socialistických diktaturách. Od poválečné sovětologie k současným výzkumům II.

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV20272

Sylabus

Členění 1. Diskuse na stránkách Russian Review z r. 1986. 2.

Stalinský teror. The Origins of the Great Purges Arche Gettyho a The Best Sons of the Fatherland.

Workers in the Vanguard of Soviet Collectivization Lynne Viola. 3. Demokracie a totalitarismus Raymonda Arona a French Communists Annie Kriegel. 4.

Dějiny ruské revoluce a Russia under the Bolshevik Regime Richarda Pipese, Velký teror Roberta Conquesta a Sovětská tragédie Martina Malii. 5. Sovětská každodennost.

Everyday Stalinism Sheily Fitzpatrick. 6. Sociální dějiny diktatur.

Eine durchherrschte Gesellschaft Jürgena Kocky a Diktatura hranic Thomase Lindenbergera. 7. Jazyk a ideologie v diktaturách.

Die sozialistische Lebensweise Ulfa Brunnbaura, Unfinished Utopia Katherine Lebow a Konsensdiktatur Martina Sabrowa. 8. Speaking bolshevik (Magnetic Mountain) Stephena Kotkina.

Deníky a zkušenosti. Revolution on my Mind Jochena Hellbecka 9.

Poslední sovětská generace Alexeie Yurchaka. Everyhing was forever until it was no more. 10.

Dějiny konzumu. The Khrushchev Kitchen Susan Reid a Zelinář a jeho televize Pauliny Bren 11.

K dynamice stalinského teroru. Wendy Goldman. 12.

Diskuse, závěr.

Anotace

Kurs volně navazuje na výklad vývoje především americké sovětologie (Arendt, Brzezinski,

Fainsod, harvardský projekt, Moore, Hough, Tucker, Cohen, Fitzpatrick etc.). Zaměří se jednak na hlavní motivy tzv. revizionismu ve výkladu sovětské diktatury, jednak na současné autor(k)y a jejich výkladové nástroje. Zatímco se výklad v ZS soustředil na americkou sovětologii, poskytne výklad v LS pohled i do francouzského, německého (a dalších) prostředí. Kurs si klade za cíl představit nejdůležitější přístupy, odhalit jejich argumentační založení, badatelské postupy i klíčové teze, dále vzájemné vlivy mezi jednotlivými autorkami a autory, nejdůležitější diskuse a jejich nejspornější body.

Formát kursu je založen na propojení výkladu s diskusemi nad předem přečtenými texty.