Charles Explorer logo
🇬🇧

SP - Women´s Movement in the Czech Lands in the 19th Century

Class at Faculty of Arts |
AHSV20412

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Literatura a prameny k tématu, vymezení pojmů a metodologie, výzkumné problémy. 2.

Sociální status ženy „dlouhého“ 19. století. 3. Ženské hnutí doby předbřeznové (salóny, osobnosti, veřejná činnost a její výsledky). 4. Ženské spolky a jejich činnost od 60. let 19. století (Spolek svaté Ludmily, Americký klub dam, Ženský výrobní spolek český). 5. Hlavní trendy vzdělávání žen v 19. století a jejich reflektování, typy dívčích škol. 6. Ženy a univerzitní vzdělání. 7.

Vstup žen do politiky, úsilí o volební právo. 8. Ženy na trhu práce (kvalifikace, uplatnění, tzv. typicky ženská povolání). 9. Proměna ženského světa za první světové války.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Přednáška představí vývoj a významné osobnosti ženského hnutí v českých zemích v 19.století a jeho specifické rysy, s přihlédnutím k evropskému kontextu a dobovým politickým,sociálním, hospodářským a národnostním souvislostem. Zaměří se na definování tzv. ženské otázky, (dis)kontinuitu českého ženského hnutí, jeho cíle a cesty vedoucí k jejich dosažení.Pozornost bude věnována proměně ženské role v rodině a společnosti, podílu žen na filantropické, spolkové a osvětové činnosti, vývoji dívčího školství a zaměstnávání žen. Součástí přednášky je práce s prameny (tisk, paměti, korespondence).

The lecture will present the development and important figures of the women's movement in the Czech lands in the 19th century, and the movement’s specific characteristics, considering the European context and the political, social, economic and national contexts of the time. It will focus on defining the so-called female issues, (dis)continuity of the Czech women's movement, its goals and the paths leading to their achievement.

Attention will be given to the transformation of the female role in the family and society, women’s participation in philanthropic, federal and public enlightenment activities, the development of girls' education and the employment of women. The lecture also covers working with sources (print, memory, correspondence).