(změna vyhrazena) 22. 2.
ÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA - Teorie v etnomuzikologii; Koncepce přednáškového cyklu.
Vít Zdrálek 7. 3., 14. 3. a 21. 3.
BLOK 1 - Zvukový záznam a konstrukce hudební kultury v etnomuzikologii.
Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D. (Etnologický ústav AV ČR)
Různé podoby vztahu technologie a hudební kultury v etnomuzikologických a dalších humanitních a společenskovědních teoriích.
Historické zvukové záznamy "tradiční" hudby v kontextu konceptů nacionalismu, orientalismu a exotismu.
Vliv technologií na výzkum hudební kultury současnosti. 28. 3. a 4. 4.
BLOK 2 - Tradiční, neotradiční, supertradiční: Socio-kulturní fenomén revivalu alikvotní flétny v ČR.
PhDr. Marian Šídlo Friedl (interní doktorand Ústavu hudební vědy FF UK)
Studium z perspektivy insidera: etnomuzikologie doma a reflexivní auto-etnografie.
Antropologie hudebního nástroje: interdisciplinarita ve studiu hudebních nástrojů (vztah muzikologie, etnomuzikologie, organologie a etnologie).
Teoretické modely: revival, identita, autenticita, tradice, konstrukce reality; hudebně-etnografická deskripce a interpretace revivalu alikvótní flétny v ČR. 11. 4., 18. 4. a 25. 4.
BLOK 3 - "Kdo zpívá židovsky?": Hlas jako prostředek performance židovských identit v pražských synagogách a modlitebnách.
Mgr. Veronika Seidlová (interní doktorandka Katedry obecné antropologie FHS UK)
Teoretické přístupy antropologie náboženství, hudba jako kultura: teoretický model pro uchopení hudby z antropologické perspektivy, hudba jako performance: hudební antropologie a teorie performance, hudba a identita; Metody získávání hudebně-etnografických dat a způsob jejich analýzy.
Orientace ve světových židovských hudebních tradicích, základní pravidla performance židovského rituálu, úvod do tradičního systému židovské hudby a způsobu předávání hudebních tradic; Hudba versus modernita v pojetí pražských židů - první známky nostalgie a hledání kořenů; Hudba v pražských synagogách ve stínu holocaustu a komunismu.
Vývoj po roce 1989 a současný stav náboženské hudby v sedmi různých pražských židovských komunitách: re-tradicionalizace a hledání alternativních hudebních symbolů; Závěrečná interpretace dat; Reflexe výzkumníka. 2. 5., 9. 5. a 16. 5.
BLOK 4 - Reprodukce sociálního statutu čínských tradičních hudebníků v jihozápadním Shandongu: Diachronní a synchronní perspektiva v etnomuzikologii.
Mgr. Jan Chmelarčík (externí doktorand Ústavu hudební vědy FF UK)
Tradiční hudba v jihozápadním Shandongu, ČLR.
Vědy o čínské hudbě a čínské hudební vědy - mezi terénem a textem.
Reprodukce sociálního statutu čínských tradičních hudebníků z diachronní a synchronní perspektivy. 23. 5.
ZÁVĚREČNÁ DISKUSE - diskuse/panel k tématům přednáškového cyklu za účasti všech přednášejících.
Nový jednosemestrální kurz seznámí studenty s různými přístupy propojení etnomuzikologického terénního materiálu a terénní zkušenosti s humanitními a společenskovědními teoriemi.
Kompetence studentů orientovat se v teorii a zároveň schopnost využívat teorie jako nástroje při zkoumání konkrétního materiálu a pro reflexi vlastní badatelské zkušenosti byla dosud v rámci studia hudební vědy dlouhodobě podceňována a to nejen v ČR. Důsledkem nedostatečné teoretické přípravy během studia pak je často neschopnost situovat vlastní výzkum do patřičného teoretického rámce, což v důsledku vede jednak k omezení možnosti srozumitelně prezentovat jeho výsledky na mezinárodním akademickém fóru a jednak, ve zpětné vazbě, českou hudební vědu od mezinárodní akademické diskuse izoluje.
Cílem kurzu je studentům hlouběji představit několik možností teoretického uchopení různorodého etnomuzikologického materiálu. Kurz povede studenty také k interdisciplinárnímu myšlení, které je při výzkumu jakékoli hudební kultury nezbytné. Studenti získají znalost metodologických přístupů z příbuzných oborů a rozhled po trendech v současné etnomuzikologii, ze kterých mohou čerpat inspiraci při své vlastní odborné práci.
Kurz vznikl z iniciativy několika českých etnomuzikolog ů působících v rámci Ústavu hudební vědy FF UK, FHS UK a Etnologického ústavu AV ČR, kteří se budou na výuce aktivně podílet. Různorodé disciplinární zakotvení přednášejících (hudební věda, etnologie, kulturní antropologie, afrikanistika, sinologie, indologie, židovská studia) zajistí pestrost příkladového materiálu, zkušeností i teoretických přístupů.