Charles Explorer logo
🇨🇿

Středověký vícehlas

Předmět na Filozofická fakulta |
AHV110161

Sylabus

Hlavní tématické okruhy:

Improvizovaný vícehlas podle prvních teoretických pojednání (Musica Enchiriadis)

Organum 11. a 12. století: St. Martial a Santiago da Compostella

Notre-Dame kolem r. 1200 a "případ Leoninus-Perotinus"

Vývoj pevných forem ve zpěvech trubadúrů a truvérů - stručný exkurs do světské lyriky

Ars nova ve Francii a Itálii

Čas proměny: na cestě k nizozemské polyfonii 15. století

Anotace

Existenci vícehlasého zpěvu lze v hudební historii doložit hlouběji, než se obvykle předpokládá - cca. od poloviny 9. století. Od této doby až do počátku novověku prošla vícehlasá hudba a její reflexe nesmírně dynamickým vývojem.

Právě na poli vícehlasu se od vrcholného středověku utvářely principy, na nichž mohla stavět tvorba pozdějších epoch. Přednáška by chtěla naznačit proměny tohoto hudebního fenoménu v průběhu středověku, tj. jeho "bouřlivou" cestu od improvizační praxe prvních staletí přes první teoretické úvahy o kontrapunktu až k promyšleným kompozicím 14. století.