Tematický plán bude ještě upraveno a upřesněno, literatura je zatím uvedena jen rámcově 20. 2. Úvodní setkání - představení tématu, literatury, informačních zdrojů, nahrávek atd.
Blok 1 - Jihoafrické hudební kultury v teoretické perspektivě 27. 2. Jižní Afrika jako malý svět
Lucia - Instroduction (The World of South African Music: A Reader)
Muller - Focus: Music of South Africa
Coplan - In township tonight!: South Africa's black city music and theatre
Erlmann - Music, Modernity, and the Global Imagination: South Africa and the West 6. 3. Perspektiva post-koloniálních studií
Said - Úvod (Orientalismus)
Bhabha - Místo kultury (Postkoloniální myšlení III)
Mbembe - On the Postcolony
Agawu - Representing African music: postcolonial notes, queries, positions 13. 3. Perspektiva antropologie globalizace
Inda a Rosaldo - Tracking Global Flows (The Anthropology of Globalization: A Reader)
Tsing - The Global Situation (The Anthropology of Globalization: A Reader)
Appadurai - Disjucture and Difference in the Global Cultural Economy (Modernity at large: cultural dimensions of globalization)
Blok 2 - Podvratnost misijní sborové hudby:Od nástroje civilizace k jihoafrické hymně 20. 3. Nezamýšlené výsledky křesťanské civilizační mise
Olwage - Composing Apartheid
Olwage - John Knox Bokwe, Colonial Composer: Tales about Race and Music
Olwage - Scriptions of the Choral: The History of Black South African Choralism 27. 3. Jak vynechat modernu: Sborové kompozice černých skladatelů
Lucia - Back to the Future? Idioms of ‘Displaced Time’ in South African Composition (Composing Apartheid)
Lucia - Composing Towards/Against Whiteness: The African Music of Mohapeloa 3. 4. Hudební impérium Siónské křesťanské církve
Muller, Ritief - African Pilgrimage: Ritual Travel in South Africa's Christianity of Zion, Introduction
Muller, Carol - Rituals of fertility and the sacrifice of desire: Nazarite women's performance in South Africa vlastní materiál 10. 4. Hudební impérium Siónské křesťanské církve můj pořad o JA sborové hudbě a hudbě v ZCC na ČRo Vltava (2013) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2935160
Blok 3 - Geografie Afropolis: Zvuk Townshipu 17. 4. Jihoafrický jazz
Ballantine - Marabi Nights. Jazz, 'race' and society in early apartheid South Africa
Muller - Musical echoes: South African women thinking in jazz
Coplan - In township tonight!: South Africa's black city music and theatre
Martin - Sounding the Cape music, identity and politics in South Africa
Erlmann - African stars: studies in Black South African performance 24. 4. Kwaito http://kaganof.com/kagablog/category/films/sharp-sharp-the-kwaito-story/
Steingo - Historicizing Kwaito
Steingo - The Politicization of Kwaito: From the "Party Politic" to Party Politics
Steingo - Producing Kwaito: "Nkosi Sikelel' iAfrika" After Apartheid (The World of Music, Vol. 50, No. 2, Kwaito (2008))
Charry - Hip hop Africa: new African music in a globalizing world náhradní termín 7. 5. 12:30 House Music vlastní materiál 1. 5. - státní svátek 8. 5. - státní svátek 15. 5. Hledání subjektu: Psaní hudební etnografie individua v jihoafrickém townshipu
Ruskin, Rice - The Individual in Musical Ethnography vlastní materiál
Kolokviální diskuse v prvním zkouškovém týdnu (termín bude po dohodě upřesněn)
V kurzu "Hudební kultura v post-koloniální a globální situaci: Jižní Afrika" si představíme vybraná témata z jihoafrické hudební kultury v širokém kontextu především post-koloniálních a globálních vztahů. Mým cílem je na jedné straně ukázat, jak lze konkrétní hudební praxi analyzovat a interpretovat za pomoci obecnějších teoretických přístupů, a na druhé straně seznámit vás na konkrétních příkladech s těmito obecně použitelnými teoretickými koncepty. Během kurzu se budeme pohybovat v rámci etnomuzikologie, resp. kulturní muzikologie. Budeme se tedy snažit porozumět hudbě v širším kulturním kontextu a jako aktivnímu kulturnímu činiteli.
Perspektiva post-koloniální kritiky a některých kulturně antropologických úvah o globalizaci se pro studium jihoafrické hudební kultury jeví jako vhodná zvláště v českém prostředí, kde se v obecném povědomí, mediálním proudu, ale nezřídka i v akademickém prostředí v souvislosti s Jižní Afrikou a africkým kontinentem vůbec stále udržuje značné množství esencializujících stereotypů. Vůči těmto představám by měl kurz mj. plnit jakousi dekonstrukční funkci.
To prakticky znamená, že se více zaměříme na takové hudební oblasti a jevy, které jsou výsledkem složitých kulturních kontaktů a vztahů a z nich plynoucích společenských, politických, ekonomických a kulturních změn. Půjde nám o historizaci vybraných hudebních kultur vzniklých těmito kontakty, nikoli o pochybné vyhledávání "autentických projevů". Ačkoli intenzívní mezikulturní kontakt začal v oblasti dnešní Jižní Afriky už v polovině 17. století, my se zaměříme na období započat é objevem diamantů a zlata v druhé polovině 19. století, který odstartoval dalekosáhlé a dodnes zásadní změny v jihoafrické společnosti, po současnost.
Cílem kurzu není poskytnout všeobecný přehled. Pokusíme se naopak o hlubší vhled do několika vybraných témat. Kurz je vystavěn jednak na literatuře a jednak na mých pozorováních a zkušenostech z pobytů a terénních výzkumů v Jižní Africe a Lesothu v letech 2005-2011. Součástí kurzu bude četba textů, poslech zvukových nahrávek a sledování audiovizuálního materiálu.