Charles Explorer logo
🇨🇿

Hudební kultura v postkoloniální a globální situaci: Jižní Afrika

Předmět na Filozofická fakulta |
AHV110182

Sylabus

Tematický plán bude ještě upraveno a upřesněno, literatura je zatím uvedena jen rámcově   20. 2. Úvodní setkání - představení tématu, literatury, informačních zdrojů, nahrávek atd.  

Blok 1 - Jihoafrické hudební kultury v teoretické perspektivě 27. 2. Jižní Afrika jako malý svět

Lucia - Instroduction (The World of South African Music: A Reader)

Muller - Focus: Music of South Africa

Coplan - In township tonight!: South Africa's black city music and theatre

Erlmann - Music, Modernity, and the Global Imagination: South Africa and the West   6. 3. Perspektiva post-koloniálních studií

Said - Úvod (Orientalismus)

Bhabha - Místo kultury (Postkoloniální myšlení III)

Mbembe - On the Postcolony

Agawu - Representing African music: postcolonial notes, queries, positions   13. 3. Perspektiva antropologie globalizace

Inda a Rosaldo - Tracking Global Flows (The Anthropology of Globalization: A Reader)

Tsing - The Global Situation (The Anthropology of Globalization: A Reader)

Appadurai - Disjucture and Difference in the Global Cultural Economy (Modernity at large: cultural dimensions of globalization)  

Blok 2 - Podvratnost misijní sborové hudby:Od nástroje civilizace k jihoafrické hymně 20. 3. Nezamýšlené výsledky křesťanské civilizační mise

Olwage - Composing Apartheid

Olwage - John Knox Bokwe, Colonial Composer: Tales about Race and Music

Olwage - Scriptions of the Choral: The History of Black South African Choralism   27. 3. Jak vynechat modernu: Sborové kompozice černých skladatelů

Lucia - Back to the Future? Idioms of ‘Displaced Time’ in South African Composition (Composing Apartheid)

Lucia - Composing Towards/Against Whiteness: The African Music of Mohapeloa   3. 4. Hudební impérium Siónské křesťanské církve

Muller, Ritief - African Pilgrimage: Ritual Travel in South Africa's Christianity of Zion, Introduction

Muller, Carol - Rituals of fertility and the sacrifice of desire: Nazarite women's performance in South Africa vlastní materiál   10. 4. Hudební impérium Siónské křesťanské církve můj pořad o JA sborové hudbě a hudbě v ZCC na ČRo Vltava (2013) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2935160  

Blok 3 - Geografie Afropolis: Zvuk Townshipu 17. 4. Jihoafrický jazz

Ballantine - Marabi Nights. Jazz, 'race' and society in early apartheid South Africa

Muller - Musical echoes: South African women thinking in jazz

Coplan - In township tonight!: South Africa's black city music and theatre

Martin - Sounding the Cape music, identity and politics in South Africa

Erlmann - African stars: studies in Black South African performance   24. 4. Kwaito http://kaganof.com/kagablog/category/films/sharp-sharp-the-kwaito-story/

Steingo - Historicizing Kwaito

Steingo - The Politicization of Kwaito: From the "Party Politic" to Party Politics

Steingo - Producing Kwaito: "Nkosi Sikelel' iAfrika" After Apartheid (The World of Music, Vol. 50, No. 2, Kwaito (2008))

Charry - Hip hop Africa: new African music in a globalizing world   náhradní termín 7. 5. 12:30 House Music vlastní materiál   1. 5. - státní svátek   8. 5. - státní svátek   15. 5. Hledání subjektu: Psaní hudební etnografie individua v jihoafrickém townshipu

Ruskin, Rice - The Individual in Musical Ethnography vlastní materiál  

Kolokviální diskuse v prvním zkouškovém týdnu (termín bude po dohodě upřesněn)

Anotace

V kurzu "Hudební kultura v post-koloniální a globální situaci: Jižní Afrika" si představíme vybraná témata z jihoafrické hudební kultury v širokém kontextu především post-koloniálních a globálních vztahů. Mým cílem je na jedné straně ukázat, jak lze konkrétní hudební praxi analyzovat a interpretovat za pomoci obecnějších teoretických přístupů, a na druhé straně seznámit vás na konkrétních příkladech s těmito obecně použitelnými teoretickými koncepty. Během kurzu se budeme pohybovat v rámci etnomuzikologie, resp. kulturní muzikologie. Budeme se tedy snažit porozumět hudbě v širším kulturním kontextu a jako aktivnímu kulturnímu činiteli.

Perspektiva post-koloniální kritiky a některých kulturně antropologických úvah o globalizaci se pro studium jihoafrické hudební kultury jeví jako vhodná zvláště v českém prostředí, kde se v obecném povědomí, mediálním proudu, ale nezřídka i v akademickém prostředí v souvislosti s Jižní Afrikou a africkým kontinentem vůbec stále udržuje značné množství esencializujících stereotypů. Vůči těmto představám by měl kurz mj. plnit jakousi dekonstrukční funkci.

To prakticky znamená, že se více zaměříme na takové hudební oblasti a jevy, které jsou výsledkem složitých kulturních kontaktů a vztahů a z nich plynoucích společenských, politických, ekonomických a kulturních změn. Půjde nám o historizaci vybraných hudebních kultur vzniklých těmito kontakty, nikoli o pochybné vyhledávání "autentických projevů". Ačkoli intenzívní mezikulturní kontakt začal v oblasti dnešní Jižní Afriky už v polovině 17. století, my se zaměříme na období započaté objevem diamantů a zlata v druhé polovině 19. století, který odstartoval dalekosáhlé a dodnes zásadní změny v jihoafrické společnosti, po současnost.

Cílem kurzu není poskytnout všeobecný přehled. Pokusíme se naopak o hlubší vhled do několika vybraných témat. Kurz je vystavěn jednak na literatuře a jednak na mých pozorováních a zkušenostech z pobytů a terénních výzkumů v Jižní Africe a Lesothu v letech 2005-2011. Součástí kurzu bude četba textů, poslech zvukových nahrávek a sledování audiovizuálního materiálu.