Charles Explorer logo
🇬🇧

Music in the Late Medieval Central Europe

Class at Faculty of Arts |
AHV110186

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Diskutované tematické okruhy: 7.10. Úvod do problematiky - proměna pojmu střední Evropa v hudební historiografii základní práce o hudbě středověku a renesance po roce 1945 a jejich přístup ke střední Evropě

R. Strohm: The Rise of European Music 1380 - 1500. Cambridge 1993.

Tom R. Ward: Polyphonic Music in Central Europe, c. 1300-c. 1520, In: Reinhard Strohm - Bonnie J. Blackburn (ed.): Music as a Concept and Practice in the Late Middle Ages, NOHM III.1, Oxford 2001 (reprint 2008), s. 191-243   14.10. Guillaume de Machaut, ars nova a české země viz texty ke stažení dále:

M. Nejedlý: Středověký mýtus o Meluzíně a rodová pověst Lucemburků, Praha 2014 (2. vydání)

J. Černý: Ars nova v českých zemích,

Hana Vlhová-Wörner - Jaromír Černý: Hudba v době Karla IV. In: Lesk královského majestátu ve středověku. Pocta Prof. PhDr. Františku Kavkovi, CSc. k nedožitým 85. narozeninám. Praha 2005. S. 291-305. (heslo k otevření textu: Mráčková)   21.10. Hudba v univerzitním prostředí hudební teorie, J. Černý: Ars nova v českých zemích, studie R. Mužíkové, Traditio Johannis Hollandrini   28.10. Státní svátek   4.11. Kodex St. Emmeram a jeho dobový kontext

Ian Rumbold: Hermann Pötzlinger´s Music Book. Woodbridge 2009.

Der Mensuralcodex St. Emmeram: Faksimile der Handschrift Clm 14274 der Bayerischen Staatsbibliothek München. Wiesbaden 2006.

CD Codex St. Emmeram, Stimmwerck, Aeolus 2009. http://www.aeolus-music.com/ae_en/All-Discs/AE10023-The-St-Emmeram-Codex   11.11. Petrus Wilhelmi de Grudencz a rekonstrukce identity pozdně středověkého skladatele

Jaromír Černý: HV 1975

Martin Staehelin:

Jaromír Černý (ed.): edice     18.11. výuka se pro nemoc nekonala (náhradní termín 13.1.2015)   25.11. Petrus Wilhelmi de Grudencz a hudební tradice střední Evropy

J. Černý: Ars nova v českých zemích

P. Gancarczyk: Presulem ephebeatum

T. Schmidt-Beste: The Art of Cellular Counterpoint. The Motets of Petrus Wilhelmi   2. 12. Hudební kultura českých utrakvistů

D. Orel: Počátky umělého vícehlasu v Čechách, Bratislava 1922

D. Orel: Kancionál Franusův, Bratislava 1922

M. Horyna: Vícehlasá hudba a její interpreti...   9.12. Franko-vlámská polyfonie ve střední Evropě I - Tridentské kodexy http://www1.trentinocultura.net/portal/server.pt?open=514&objID=22652&mode=2 heslo Trienter Kodizes (MGG2 - autor R. Strohm)    16.12. Franko-vlámská polyfonie ve střední Evropě II - Kodex Strahov, Zaháňské hlasové knihy (dříve Hlohovský zpěvník)

Veronika Mráčková: Hymnus a jeho tradice v pozdně středověkých Čechách, disertační práce, FF UK 2014

P. Gancarczyk: Abbot Martin Rinkenberg...(ke stažení)   6.1. Franko-vlámská polyfonie ve střední Evropě III - Malé folianty z doby kolem roku 1500   13.1. Hudba na panovnických dvorech (Krakov, Vídeň, Buda)  

Zájemci o získání atestace (tj. studenti s docházkou minimálně 70%) si připraví stručný referát (max. 10 minut) k předem zvolenému tématu, prostudují příslušnou literaturu a zaměří se na formulaci badatelského problému, který lze na vybraném materiálu vhodně demonstrovat. Atestace bude udělena po odevzdání písemné podoby referátu (max. 3-5 stran s poznámkovým aparátem). Referáty a související diskuse proběhnou ve společně domluveném termínu.        

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Pojem střední Evropa označuje (přes svou proměnlivost a nejednoznačnost) oblast, kterou v obdobní pozdního středověku spojovala příslušnost k latinskému křesťanskému ritu a kterou lze z hlediska kulturní historie vymezit vůči jiným regionům (např. západní Evropa, Itálie) jako do značné míry homogenní. Z pohledu hudební historie se jedná o kulturně svébytnou oblast reflektující v průběhu 14. a 15. století nové kompoziční styly, zároveň jsou zde udržovány a rozvíjeny lokální tradice v oblasti jednohlasé i vícehlasé hudby (např. engelberské moteto, cantio, německá píseň).

Kurs si klade za cíl seznámit formou vybraných témat a problémů se současnými znalostmi a interpretacemi pramenů, hudebních druhů, s problematikou šíření a sdílení společného repertoáru, kontrafakty, skladatelskými osobnostmi, dobovými institucemi apod.