PŘEDBĚŽNÝ PLÁN 24. 2.
Úvodní hodina
Literatura
- LUCIA, Christine. 2005. 'Introduction: Reading of South African Music' In: The World of South African Wusic: A Reader. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press, s. xxi-xlvi.
- MBEMBE, Achille. 2011 (2008) ‘Co je postkoloniální myšlení? Rozhovor s Achille Mbembem’, přeložila Alena Šindelářová, In: Vít Havránek, ed. Postkoloniální myšlení II. Praha: Tranzit, s. 36/52.
- STEINGO, Gavin. 2017. The Inaudible Nation: Music and Sensory Perception in Postapartheid South Africa. Cultural Critique 95/Winter, s. 71-100. 3. 3.
Khoisanské předkoloniální hudební kultury
- léčebný tanec a jeho reprezentace na skalní malbách a v etnografickém dokumentu
Literatura
- OLIVIER, Emmanuelle. 2005 (1998). „The Art of Metamorphosis – Or the Ju|’hoan Conception of Plurivocality“, In Christine Lucia, ed. The World of South African Music: A Reader. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press, s. 249-256.
- OLIVIER, Emmanuelle. 2001. Categorizing the Ju|’hoan Musical Heritage. African Study Monographs, Suppl. 27, s. 11-27.
- LEWIS-WILLIAMS, David. 2007 (2002). 'Případová studie 1: Skalní umění jihoafrických Sanů'. Mysl v jeskyni. Praha: Academia, s. 162-196. 10. 3.
Bantuské předkoloniální hudební kultury - hudba jako forma sociálního života
- prameny, nahrávky, problém reprezentace
Literatura
- KIRBY, Percival R. 1933. The Reed-Flute Ensembles of South Africa: A Study in South African Native Music. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, 63/Jul.-Dec., s. 313-388.
- JAMES, Deborah. 1999. "Bagagešu" (Those of My Home): Women Migrants, Ethnicity, and Performance in South Africa. American Ethnologist 26/1, s. 69-89. Retrieved March 19, 2020, from www.jstor.org/stable/647499
- JAMES, Deborah. 2005. 'Pedi Women's Kiba Performance' In Christine Lucia, ed. The World of South African Music: A Reader. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Press, s. 272-278. (v knihovně ÚHV, momentálně nedostupné)
- JAMES, Deborah. 1999. Songs of the women migrants: performance and identity in South Africa. Edinburgh: Edinburgh University Press. (původní studie v knihovně ÚHV, momentálně nedostupné). 17. 3.
Bantuské předkoloniální hudební kultury v kapitalistické ekonomice a na koloniálním jevišti
- písně pracovních migrantů z Lesotha, taneční soutěže v johannesburských zlatých dolech
Literatura
- COPLAN, David. 1988. Musical Understanding: The Ethnoaesthetics of Migrant Workers' Poetic Song in Lesotho. Ethnomusicology 32/3, s. 337-368. doi:10.2307/851936
- COPLAN, David B. 1994. In the time of cannibals: the word music of South Africa's Basotho migrants. Chicago: University of Chicago Press.
- TRACEY, Hugh. 1952. African dances of the Witwatersrand gold mines. Johannesburg: African Music Society. 24. 3.
Křesťanská misie a funkční harmonie
- příběh prvního xhoského konvertity, jeho hymnu a jeho současného regionálního revivalu
Literatura
- DARGIE, Dave. 2016. Building on Heritage, Preserving Heritage: Music Work in Southern Africa, 1976-2016. Collegium 21, s. 162-188. 31. 3.
Křesťanská civilizační mise, nová hudební gramotnost a první černošská emancipace
- solmizační notace, jihoafrické sbory a příběh jihoafrické hymny
Literatura
- OLWAGE, Grant. 2006. John Knox Bokwe, Colonial Composer: Tales about Race and Music. Journal of the Royal Musical Association 131/1, s. 1-37.
- COPLAN, David a Bennetta JULES-ROSETTE. 2005. Nkosi Sikelel’ iAfrika and the Liberation of the Spirit of South Africa. African Studies 64/2, s. 285-308. 7. 4.
V univerzu jihoafrických nezávislých církví
- transformace evropské kostelní písně, místní tradiční hudba v novém kontextu, afro-americký gospel a "černošský Atlantik"
Literatura
- MULLER, Carol A. 2008 (2004). 'Mission Hymns and the Founding of the Shembe Community' a 'Shembe Hymns' In: Focus: Music of South Africa. New York and Oxford: Routledge, s. 203-225 a 227-257.
- MULLER, Carol A. 2006 (1999). Rituals of Fertility and the Sacrifice of Desire: Nazarite Women's Performance in South Africa. Chicago and London: The University of Chicago Press. 14. 4. Děkanské volno 21. 4.
Jihoafrický jazz, "černošský Atlantik" a psaní jazzové historiografie z perspektivy periferie
- marabi, District Six, Sophiatown, jazz doma a v exilu
Literatura
- BALLANTINE, C. J. 2012 (1993). Marabi nights: jazz, 'race' and society in early apartheid South African. Scottsville: University of KwaZulu-Natal Press. (k tomu audio: "08 Ballantine - Marabi Nights AUDIO.zip", podrobné komentáře k ukázkám najdete na konci knihy)
- COPLAN, David B. 2008. In Township Tonight! South Africa’s Black City Music and Theatre. Chicago and London: The University of Chicago Press. (k tématu jazzu dává smysl číst kapitoly 3 až 6)
- MULLER, Carol Ann a Sathima Bea BENJAMIN. Musical echoes: South African women thinking in jazz. Durham: Duke University Press. (užitečná je předmluva a kapitola 1 "08 Muller - Musical Echoes - Preface, 1 Beginnings.pdf" a kapitola 3 "08 Muller - Musical Echoes - 3 Cape Jazz.pdf") 28. 4.
Městská černošská populární kultura, globalizace a world music
- isicathamiya, maskanda, mbaqanga
Literatura
- ERLMANN, Veit. 1991. African stars: Studies in Black South African Performance. Chicago: The University of Chicago Press. (lze číst kapitoly 3, 4 a k žánru isicathamiya zejména 6)
- TITUS, Barbara. 2013. "Walking Like a Crab": Analyzing Maskanda Music in Post-Apartheid South Africa. Ethnomusicology, 57/2: 286-310. doi:10.5406/ethnomusicology.57.2.0286
- COPLAN, David B. 2008. In Township Tonight! South Africa’s Black City Music and Theatre. Chicago and London: The University of Chicago Press. (k žánru mbaqanga dává smysl číst kapitolu 7) 5. 5.
Rock'n'roll a politika apartheidních médií a nahrávacích společností
- bělošská alternativní kultura, punk, hnutí Voëlvry
Literatura
- HAMM, Charles. 1995. Putting Popular Music in its Place. Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9780511895500 (k tématu pozice rock'n'rollu v apartheidní Jižní Africe dává smysl číst kapitoly 8 až 11)
- GRUNDLINGH, Albert. 2004. "Rocking the Boat" in South Africa? Voëlvry Music and Afrikaans Anti-Apartheid Social Protest in the 1980s. The International Journal of African Historical Studies 37/3, s. 483-514.
- HOPKINS, Pat, Max Du PREEZ, Koos KOMBUIS et al. 2006. Voëlvry: The movement that rocked South Africa. Cape Town: Zebra Press. (literatura pramenné povahy) 12. 5.
Elektronická taneční hudba v nerovné společnosti
- bubblegum, house music, kwaito...
Literatura
- STEINGO, Gavin. 2016. Kwaito's promise: music and the aesthetics of freedom in South Africa. Chicago: The University of Chicago Press. 19. 5.
Evropská klasická hudba v Jižní Africe rozdělující a spojující
- africký život děl evropské klasiky, soudobá hudba, opera
Zkouškové období
Prezentace témat esejí
- termín bude oznámen po vzájemné domluvě
Kurz uvádí do bádání o různých podobách jihoafrické hudební minulosti a současnosti v perspektivě dlouhé postkoloniální a globální modernity. Cílem je představit tamější hudební kultury jako součást společenských, kulturních, politických a ekonomických procesů.
Kurz se dotkne tématiky původní tradiční hudby a jejích dnešních podob, hudby křesťanských misií a afrických nezávislých církví, městské populární hudební kultury od jazzu až po elektronickou taneční hudbu, ale nevynechá ani problematiku bělošských populárních žánrů a evropské klasické hudby v Jižní Africe, včetně opery. Výchozím předpokladem kurzu je, že navzdory rasově motivovaným historickým politikám oddělování, jsou jihoafrické společnosti po staletí složitě a na různých úrovních propojené jak mezi sebou navzájem, tak se zbytkem světa.
Studium jejich hudebních kultur může jedinečným způsobem pomoci porozumět povaze dnešních postkoloniálních společností.