24.2. 2023 Úvod do tématu. Tradice a historismus (Händel: Alexandrova slavnost, Bach: Matoušovy pašije) 3.3. 2023 Metafyzika absolutní hudby (Beethovenovy symfonie) 17.3. 2023 Hudba „idejí“ (Beethovenovy symfonie) 24.3. 2023 Sacrum et profanum.
Oratorní tvorba (Mendelssohn: Eliáš, Schumann: Ráj a Peri) 31.3. 2023 Programní hudba (Berlioz: Fantastická symfonie, Romeo a Julie, Harold v Itálii) 14.4. 2023 Programní hudba (Liszt: Tasso, Mazeppa, Ideály)
Prostředkování hudby slovem a verbální reflexe o hudbě vůbec patří k jednomu z charakteristických rysů hudební kultury 19. století. Prameny dokumentující rozmach hudební estetiky a kritiky této doby nám zároveň umožňují vhlédnout do dějin recepce řady hudebních děl, a to jak těch 19. století, tak i epoch předcházejících.
V kurzu se zaměříme na několik vybraných skladeb, které zaujímaly významné místo v koncertním repertoáru 19. století, a kterým byla i v dobovém hudebně-estetickém diskurzu věnována značná pozornost. Zastoupeny budou mj.
Bachovy Matoušovy pašije, Händlova óda Alexandrova slavnost, Beethovenovy symfonie č. 3, 5, 7 a 9, Mendelssohnovo oratorium Eliáš, Berliozova Fantastická symfonie a Lisztova symfonická báseň Tasso. Vedle obecných estetických otázek vztahu hudby a poezie, dichotomie formy a obsahu, výrazového potenciálu hudby a možnosti jejího obsahového výkladu se budeme zabývat též problematikou hudebních druhů a forem v 19. století, koncepty dějinného vývoje hudby apod.