Charles Explorer logo
🇨🇿

Carmen na jevišti a ve filmu

Předmět na Filozofická fakulta |
AHV110366

Sylabus

Carmen na jevišti a ve filmu, LS 2023   15. února

Úvod 16. února

Co víme o Carmen?

(slovníky, wikipedia, Hostomská, ...)

Carolyn Abbate and Roger Parker. A History of Opera: The Last Four Hundred Years. Penguin 2015, s. 330-339.    22. února projekce:

Carmen, Metropolitan Opera (1987) – 1. část 23. února

četba:

Susan McClary. “The genesis of Bizet’s Carmen.” In Georges Bizet Carmen (Cambridge Opera Handbooks). Cambridge: Cambridge University Press 1992, s. 15-28.   1. března projekce:

Carmen, Metropolitan Opera – 2. část 2. března

četba:

McClary, Georges Bizet Carmen:

“Images of race, class and gender in nineteenth-century French culture”, s. 29-43.   8. března

Peter Robinson. “Merimée’s Carmen.” In McClary, Georges Bizet Carmen, s. 1-14. 9. března

McClary, Georges Bizet Carmen: “The musical languages of Carmen”, s. 44-61.   15. března projekce:

Francesco Rosi: Bizet’s Carmen (1984) – 1. část 16. března

McClary, Georges Bizet Carmen: “Carmen on Film”, s. 130-146.

H. Marshall Leicester, Jr. “Discourse and the Film Text: Four Readings of ‘Carmen.’” Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), s. 245-249.  

Odevzdat shrnutí 1 – opera Carmen (750-1000 slov)   22. března projekce: 

Francesco Rosi: Bizet’s Carmen – 2. část 23. března

četba:

Marcia J. Citron. “Opera al fresco: Rosi’s Bizet’s Carmen and Losey’s Don Giovanni.” In Opera on Screen. New Haven and London: Yale University Press 2000, s. 161-204.

H. Marshall Leicester, Jr. “Discourse and the Film Text: Four Readings of ‘Carmen.’” Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), s. 266-282.   29. března projekce:

Cecil B. DeMille: Carmen (1915) s Geraldine Farrar 30. března

četba:

Melina Esse. “The Silent Diva: Farrar’s Carmen.” In Technology and the Diva: Sopranos, Opera, and Media from Romanticism to the Digital Age. Ed. Karen Henson. Cambridge: Cambridge University Press 2016, 89-103.   5. dubna projekce:

Lotte Reiniger: Carmen (1933)

četba:

Harriet Margolis. “Shadow and Substance: Reiniger’s Carmen Cuts Her Own Capers.” In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 61-74. 6. dubna – děkanské volno   12. dubna projekce:

Carlos Saura: Carmen (1983) 13. dubna

četba:

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 253-259.

José F. Colmeiro. “Rehispanicizing Carmen: Cultural Reappropriations in Spanish Cinema.” In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 91-105.   19. dubna projekce: 

Peter Brook: La Tragédie de Carmen (1983) 20. dubna

četba:

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 259-266.

McClary, “Carmen on Film”  

Odevzdat shrnutí 2 – Carmen ve filmu (750-1000 slov)   26. dubna projekce: 

Oscar Hammerstein a Otto Preminger: Carmen Jones (1954) 27. dubna 

četba:

Nelly Furman. “Screen Politics: Otto Preminger’s Carmen Jones”, In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 121-133.    3. května 

Martin Nedbal. “Carmen for the Czechs and Germans, 1880 to 1945.” In Carmen Abroad: Bizet’s Opera on the Global Stage, edited by Richard Langham Smith and Clair Rowden, New York: Cambridge University Press 2020, s. 215-230. 4. května prezentace témat závěrečných prací   10. května – rektorský den 11. května prezentace témat závěrečných prací  

Závěrečná práce (7-10 stran, cca 2000-2500 slov)

Anotace

Tento kurz se zabývá operou Carmen Georgese Bizeta jako příkladem způsobů, jak lze kanonické dílo operního repertoáru reinterpretovat ve 20. a 21. století. V popředí zájmu stojí především operní zobrazování genderu, rasy, etnicity a třídy.

Kurz je postaven na práci s konkrétním audiovizuálním materiálem (divadelními inscenacemi a filmovými verzemi Carmen) ve vztahu k odborným textům, které tento materiál interpretují. Cílem kurzu je poskytnout studujícím teoretické a analytické nástroje, aby mohli sami podobné operní reinterpretace kriticky promýšlet.