Charles Explorer logo
🇬🇧

Carmen on stage and screen

Class at Faculty of Arts |
AHV110366

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Carmen na jevišti a ve filmu, LS 2023   15. února

Úvod 16. února

Co víme o Carmen?

(slovníky, wikipedia, Hostomská, ...)

Carolyn Abbate and Roger Parker. A History of Opera: The Last Four Hundred Years. Penguin 2015, s. 330-339.    22. února projekce:

Carmen, Metropolitan Opera (1987) – 1. část 23. února

četba:

Susan McClary. “The genesis of Bizet’s Carmen.” In Georges Bizet Carmen (Cambridge Opera Handbooks). Cambridge: Cambridge University Press 1992, s. 15-28.   1. března projekce:

Carmen, Metropolitan Opera – 2. část 2. března

četba:

McClary, Georges Bizet Carmen:

“Images of race, class and gender in nineteenth-century French culture”, s. 29-43.   8. března

Peter Robinson. “Merimée’s Carmen.” In McClary, Georges Bizet Carmen, s. 1-14. 9. března

McClary, Georges Bizet Carmen: “The musical languages of Carmen”, s. 44-61.   15. března projekce:

Francesco Rosi: Bizet’s Carmen (1984) – 1. část 16. března

McClary, Georges Bizet Carmen: “Carmen on Film”, s. 130-146.

H. Marshall Leicester, Jr. “Discourse and the Film Text: Four Readings of ‘Carmen.’” Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), s. 245-249.  

Odevzdat shrnutí 1 – opera Carmen (750-1000 slov)   22. března projekce: 

Francesco Rosi: Bizet’s Carmen – 2. část 23. března

četba:

Marcia J. Citron. “Opera al fresco: Rosi’s Bizet’s Carmen and Losey’s Don Giovanni.” In Opera on Screen. New Haven and London: Yale University Press 2000, s. 161-204.

H. Marshall Leicester, Jr. “Discourse and the Film Text: Four Readings of ‘Carmen.’” Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), s. 266-282.   29. března projekce:

Cecil B. DeMille: Carmen (1915) s Geraldine Farrar 30. března

četba:

Melina Esse. “The Silent Diva: Farrar’s Carmen.” In Technology and the Diva: Sopranos, Opera, and Media from Romanticism to the Digital Age. Ed. Karen Henson. Cambridge: Cambridge University Press 2016, 89-103.   5. dubna projekce:

Lotte Reiniger: Carmen (1933)

četba:

Harriet Margolis. “Shadow and Substance: Reiniger’s Carmen Cuts Her Own Capers.” In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 61-74. 6. dubna – děkanské volno   12. dubna projekce:

Carlos Saura: Carmen (1983) 13. dubna

četba:

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 253-259.

José F. Colmeiro. “Rehispanicizing Carmen: Cultural Reappropriations in Spanish Cinema.” In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 91-105.   19. dubna projekce: 

Peter Brook: La Tragédie de Carmen (1983) 20. dubna

četba:

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 259-266.

McClary, “Carmen on Film”  

Odevzdat shrnutí 2 – Carmen ve filmu (750-1000 slov)   26. dubna projekce: 

Oscar Hammerstein a Otto Preminger: Carmen Jones (1954) 27. dubna 

četba:

Nelly Furman. “Screen Politics: Otto Preminger’s Carmen Jones”, In Carmen: From Silent Film to MTV, edited by Chris Perriam and Ann Davies, Amsterdam and New York: Rodopi, s. 121-133.    3. května 

Martin Nedbal. “Carmen for the Czechs and Germans, 1880 to 1945.” In Carmen Abroad: Bizet’s Opera on the Global Stage, edited by Richard Langham Smith and Clair Rowden, New York: Cambridge University Press 2020, s. 215-230. 4. května prezentace témat závěrečných prací   10. května – rektorský den 11. května prezentace témat závěrečných prací  

Závěrečná práce (7-10 stran, cca 2000-2500 slov)

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Tento kurz se zabývá operou Carmen Georgese Bizeta jako příkladem způsobů, jak lze kanonické dílo operního repertoáru reinterpretovat ve 20. a 21. století. V popředí zájmu stojí především operní zobrazování genderu, rasy, etnicity a třídy.

Kurz je postaven na práci s konkrétním audiovizuálním materiálem (divadelními inscenacemi a filmovými verzemi Carmen) ve vztahu k odborným textům, které tento materiál interpretují. Cílem kurzu je poskytnout studujícím teoretické a analytické nástroje, aby mohli sami podobné operní reinterpretace kriticky promýšlet.