6. října
Úvod 13. října
Herbert Lindberger, “On Opera and Society (Assuming a Relationship).“ In Opera and Society in Italy and France from Monteverdi to Bourdieu, edited by Victoria Johnson, Jane F. Fulcher and Thomas Ertman. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, pp. 294-311. 20. října
Suzanne Aspden, “Opera and National Identity.“ In The Cambridge Companion to Opera Studies, edited by Nicholas Till. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, pp. 276-297. 27. října výuka odpadá 3. listopadu
Jane F. Fulcher, “Reinscribing, Framing, and Subverting an Operatic Icon: Debussy’s Pelléas et Mélisande. In Renegotiating French Identity: Musical Culture and Creativity in France during Vichy and the German Occupation. New York: Oxford University Press, 2018, pp. 71-124. 10. listopadu
Harriet Boyd-Bennett, “Introduction.” In Opera in Postwar Venice: Cultural Politics and the Avant-Garde. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, pp. 1-31. 17. listopadu – Státní svátek 24. listopadu
Sovětská opereta v Čechách host: Vojtěch Frank 1. prosince
Colleen Renihan, “Opera and/as History.” In The Operatic Archive: American Opera as History. London and New York: Routledge, 2020, pp. 22-50. 8. prosince
Bradley Rogers, “Introduction: Bursting Into Song and Dance.” The Song is You: Musical Theatre and the Politics of Bursting into Song and Dance. Iowa: University of Iowa Press, 2020, pp. 1-22. (Dostupné na books.google.cz) 15. prosince
Beverly Diamond, “Decentering Opera: Early Twenty-First-Century Indigenous Production“. In Opera Indigene: Re/presenting First Nations adn Indigenous Cultures, edited by Pamela Karantonis and Dylan Robinson. London and New York: Routledge, 2011. 22. prosince
Naomi André, “Engaged Opera”. In Black Opera: History, Power, Engagement. Urbana, Chicago, and Sprinfield: University of Illinois Press, 2018, pp. 1-26. 5. ledna
The Politics of Place in Music Theatre host: Elia Moretti 12. ledna
Prezentace
Kurz se zaměřuje na souvislosti hudebního divadla a politiky od 19. století do současnosti. Věnuje se různým formám hudebního divadla (opera, opereta, muzikál, experimentální hudební divadlo) a různým přístupům k jejich politickému působení (nacionalismus, gender, dekolonizace, ekokritika ad.).
Kurz je založen na čtení a diskusi odborných textů v angličtině, které jsou doplněny relevantními audiovizuálními příklady.