Kurz poskytne důkladnější seznámení s vybranými operními díly období cca 1730-1800 s důrazem na specifika jednotlivých žánrů. V jednotlivých lekcích bude vždy pojednány okolnosti vzniku dané opery, její hlavní hudební, resp. hudebně-dramatické rysy a vybrané dobové (politické, kulturní apod.) souvislosti. V závislosti na dostupnosti/podobě notových materiálů budou rovněž diskutovány vybrané otázky hudebně-interpretační. Přednáška volně navazuje na kurz Barokní opera realizovaný v minulém akademickém roce.
Kurz je velmi silně doporučen celému 1. ročníku hudební vědy (bakalářského programu), všem zájemcům o zkoušku z Přehledu dějin hudby II a samozřejmě všem, kdo se zajímají o hudbu 18. století či operu obecně. Účast studentů z jiných oborů je vítána, orientace v notovém zápise je vhodná nikoliv zcela nezbytná pro složení atestace.
Vzhledem k značné délce jednotlivých titulů budou lekce věnovány především výkladu a diskusi a promítání na samostatné aktivitě studentů. Materiály budou zajištěny.
Předpokládaný cestovní řád: 24. 2. G. B. Pergolesi: Adriano in Siria 10. 3. J. Ph. Rameau: Hippolyte et Aricie 24. 3. B. Galuppi: L’inimico delle donne 7. 4. Ch. W. Gluck: Orfeo ed Euridice nebo Oprhée et Euridyce 21. 4. A. E. M. Grétry: Richard, couer-de-lion 5. 5. [Singspiel v jednání] 19. 5. Závěrečná diskuse a konzultace z. p.
Literatura (základní)
A. DelDonna/P. Polzonetti: The Cambridge Companion to Eighteenth-Century Opera, Cambridge 2009
H. Schneider/R. Wiesend (ed.): Oper im 18. Jahrhundert (Handbuch der musikalischen Gattungen 12), Laaber 2001
R. Strohm: L’opera italiana nel Settecento, Venezia 1991
R. Strohm: Dramma per musica in 18th century, 1997
P. Weiss: L’opera italiana nel ‘700, Roma 2013
D. Charlton: Grétry and the Growth of Opéra comique, Cambridge 1986
D. Brandenburg/V. Grund: Gluck und das Musiktheatr im Wandel, München 2015 hesla v Grove a Pipers Enzyklopädie des Musiktheaters (1986-1997)