Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminar in Music of Late Renaissance and Early Baroque (Research Seminar)

Class at Faculty of Arts |
AHV510016

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář hudby vrcholné renesance a raného baroka  

Dvousemestrální seminář zakončený písemnou prací, zápočtem, příp. klasifikovaným zápočtem. Studenti mohou v rámci semináře realizovat svoji seminární, bakalářskou i magisterskou práci. V rámci semináře budou průběžně referovat i studenti doktorandského studia, kteří zpracovávají blízká témata.  

Vedoucí semináře : doc. PhDr. Petr Daněk, PhD.  

Seminář navazuje na dlouhodobý průzkum pramenů hudební i literární povahy k dějinám české a světové hudební kultury 16. a počátku 17. století. Je důležité, aby účastník semináře ovládal alespoň jeden světový jazyk, absolvoval či souběžně navštěvoval kurz bílé menzurální notace, případně i loutnových a klávesových tabulatur a také kurz pomocných věd historických pro Hv. Předpokladem úspěšné práce v semináři je zájem o hudební kulturu raného novověku, o její interpretaci a orientace v evropských a českých obecných i kulturních dějinách. Žádoucí je i alespoň základní znalost latiny.  

Místo a čas konání: pondělí, 9.10-10.45 hodin, učebna 403    

Témata vypisovaná pro akademický rok 2014-15 :    

Základní téma semináře :  

Interpretace "early music" v Čechách ve 20. století

Reflexe hudby 16. století v časopise Cyril do 2. světové války

Učebnice hudební interpretace v tradici hudební kultury 16. století

Dílo Charlese Luythona - mše, lamentace, skladby pro klávesové nástroje, světské písně.

Charles Luython : Missa septem vocum super basim Caesar vive, Praha 1609

Charles Luython: Moteto Dies est laetitiae v kontextu evropské dvojsborové tvorby    

Další možná témata :  

Teoretické dílo Johanna Nucia a hudební kultury střední Evropy

Johanes Nuncius, Modulationes sacrae modis musicis, quinque et sex vocum, Praha 1591

Franz Sale : Dialogismus octo vocum de amore Christi a dvojsborová tvorba v rudolfinské Praze

Rukopis vokální polyfonie z Přeštic

Claudio Monteverdi v Praze 1595

Skladby Orlanda di Lasso v českých pramenech

Gradual literátů v Novém Městě nad Metují

Tzv. Vodňanský kancionál

Pražský pobyt Jakoba Handla Galluse

Časové písně české renesance

Filip Leuconeus, Sedmerý způsob zpívání litanie, Praha 1608

Konvolut tisků mší francouzských skladatelů v Českém muzeu hudby

Strahovský konvolut tisků a rukopisu D.H.V.25

Tisky hudební teorie z 16. století v knihovně Národního muzea v Praze

Hudba ve františkánském klášteře ve Slaném v 16. Století

Prameny polyfonní hudby z Chebu

Valentin Polonus : Zpívání křesťanská starodávní chval božských, Praha 1582, 1584

Jiří Molitor - život a dílo

Třebechovický český graduál 1559

Johannes Cleve a tzv. Staatsmotete v dvorském prostředí

Stefano Felis, Il primo libro de madrigali a sei voci, Venezia 1579

Musicalischer Zeitvertreiber, Norimberk 1609 a zábavná hudba v Praze kolem roku 1600

Giovanni Battista Pinello, Deutsche Magnificat, Drážďany 1583

Johann Woltz, Nova Musices Organicae Tabulatura, Basel 1617   a další témata podle osobního zájmu a preferencí účastníků semináře    

Zahájení výuky : 6.10. 2014