Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.
Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.
Předmět navazuje na Specializovanou analýzu I, jejíž obsah rozšiřuje o vybraná témata z hudby 20. století. Má rovněž teoretickou a analytickou část. Cílem rozborů je poznání široké škály kompozičních technik a estetických směrů 20. století z pohledu hudební struktury. Kromě samotných rozborů skladeb bude věnována pozornost vybraným problémům hudební teorie 20. století, metodologii analýzy a novodobým analytickým nástrojům.
Témata:
Chromatická harmonie a cesta k atonalitě
Harmonické teorie 20. století (Hindemith, Schenker, Schoenberg)
Harmonická symetrie u Bartóka (Lendvai)
Teorie neuspořádaných tónových množin a její uplatnění v analýze (Forte)
Modalita a analýza modálních struktur (Messiaen, Tichý)
Moderní harmonie, souzvukové druhy (Janeček)
Kompoziční metody a teorie Nové hudby (Boulez, Stockhausen)
Aleatorní a témbrová hudba (Lutoslawski, Ligeti)
Spektrální hudba – kompozice s tónovými frekvencemi (Grisey)
Instrumentář a speciální nástrojové techniky (Bartolozzi)
Česká kompoziční teorie (Kohoutek, Piňos, Kapr)
Skladby k rozboru:
Debussy - Moře
Bohuslav Martinů - Fantaisies symphoniques
Messiaen - Trois petites liturgies
Bartók - smyčcové kvartety
Alban Berg - Houslový koncert
Boulez - Le marteau sans maitre, Dérive
Grisey - Vortex tempurum
Schönberg - Klavírní kus op. 33a, 5 orchestrálních kusů op. 16.
Crumb – Vox Balaenae
Klusák - Variace na téma GM
Lutoslawski - Chain I
Ligeti – Atmospheres