Charles Explorer logo
🇬🇧

Specialized Music Analysis II

Class at Faculty of Arts |
AHV520004

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.

Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.

Předmět navazuje na Specializovanou analýzu I, jejíž obsah rozšiřuje o vybraná témata z hudby 20. století. Má rovněž teoretickou a analytickou část. Cílem rozborů je poznání široké škály kompozičních technik a estetických směrů 20. století z pohledu hudební struktury. Kromě samotných rozborů skladeb bude věnována pozornost vybraným problémům hudební teorie 20. století, metodologii analýzy a novodobým analytickým nástrojům.

Témata:

Chromatická harmonie a cesta k atonalitě

Harmonické teorie 20. století (Hindemith, Schenker, Schoenberg)

Harmonická symetrie u Bartóka (Lendvai)

Teorie neuspořádaných tónových množin a její uplatnění v analýze (Forte)

Modalita a analýza modálních struktur (Messiaen, Tichý)

Moderní harmonie, souzvukové druhy (Janeček)

Kompoziční metody a teorie Nové hudby (Boulez, Stockhausen)

Aleatorní a témbrová hudba (Lutoslawski, Ligeti)

Spektrální hudba – kompozice s tónovými frekvencemi (Grisey)

Instrumentář a speciální nástrojové techniky (Bartolozzi)

Česká kompoziční teorie (Kohoutek, Piňos, Kapr)

Skladby k rozboru:

Debussy - Moře

Bohuslav Martinů - Fantaisies symphoniques

Messiaen - Trois petites liturgies

Bartók - smyčcové kvartety

Alban Berg - Houslový koncert

Boulez - Le marteau sans maitre, Dérive

Grisey - Vortex tempurum

Schönberg - Klavírní kus op. 33a, 5 orchestrálních kusů op. 16.

Crumb – Vox Balaenae

Klusák - Variace na téma GM

Lutoslawski - Chain I

Ligeti – Atmospheres