Charles Explorer logo
🇬🇧

History of Latin America - conquista

Class at Faculty of Arts |
AIH520054

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

VERZE SYLABU PRO AKADEMICKÝ ROK, VE KTERÉM JE KURZ PREZENČNĚ VYUČOVÁN:

Náplní přednášky je jak faktografické pokrytí prvního období kontaktu Starého a Nového světa (1492-ca. 1550) a bezprostředních dopadů tohoto kontaktu na evropskou společnost, tak – zejména – vysvětlení procesů tímto kontaktem vyvolaných a společnost Latinské Ameriky dodnes ovlivňujících. Seminář doplňující přednášku se soustředí na podrobný rozbor nejdůležitějších pramenů. Podmínkou pro zkoušku je přednesení referátu na jednom ze seminářů. 1. Úvod. Evropské kořeny kolonizace Latinské Ameriky. Intelektuální a mentální předpoklady, technologické pokroky, první portugalské plavby podél Afriky. 2. Kolumbus a karibská fáze conquisty. Okolnosti první Kolumbovy plavby, setkání dvou světů, druhá plavba, problémy se správou. Otrokářství, zlato, cukrová třtina. 3.–4. Pronikání na pevninu. Osídlení Panamy. Darién. Dobytí aztécké říše. 5. Dobytí mayského území. 6.–7. Dobytí Peru. Občanská válka, Vilcabamba, definitivní rozdrcení indiánského odporu. 8.-9. Španělská conquista dalších oblastí (Argentina, Chile, severovýchod a severozápad Mexika) 10. Portugalská kolonizace Brazílie. Cabral, první kontakty, obchod, otrokářství. 11. Indiáni, Evropané a Afričané během conquisty. Mocenské soupeření, vzájemné kulturní ovlivňování. 12. Význam conquisty pro Starý svět – materiální, intelektuální. Předpoklad modernizace, nebo její logické vyústění? 13. Pohledy na conquistu z perspektivy pozdějších století. Černá legenda. Barbarství vs. civilizace. Conquista jako opora ideologie národních států.

VERZE KURZU PRO AKADEMICKÝ ROK, VE KTERÉM KURZ NENÍ PREZENČNĚ VYUČOVÁN (STUDUJÍCÍ MAJÍ MOŽNOST SI KURZ ZAPSAT A SPLNIT ATESTACI NA ZÁKLADĚ PODMÍNEK UVEDENÝCH V SYLABU):

Náplň kurzu je totožná. Přednášky a jiné doprovodné materiály jsou nahrány v modlu. Podmínkou udělení atestace je odevzdání konspektů z přednášek, absolvování testu v moodlu a vypracování písemné práce v podobě eseje na dané téma, které je nutné konzultovat s vyučujícím.