* Tematické okruhy:
1. Pojem „hinduismus“ a problémy s ním spojené, příchod Árjů do Indie, ideová a kulturní synkreze jako konstitutivní rys náboženství v Indii a celého indického civilizačního okruhu
2. Védský polyteismus, náboženské a mytologické představy Árjů dochované ve čtyřech védských sbírkách, rituál coby prostředek komunikace s bohy a jeho principy ve védském náboženství
3. Mladší doba védská, období heterodoxního kvasu a upanišady, počátky a vývoj karmanového zákona a víry v přerozování, klíčové konceptuální objevy upanišad: brahma-átman
4. Epický hinduismus - Mahábhárata a Rámájana, pokladnice mytologických příběhů a jejich význam pro pozdější vývoj
5. Bhagavadgíta - počátky bhakti, koncept mókši a různost cest, jež k ní vedou
6. Višnu a Šiva - obrat k teismu
7. Vítězství bhakti v puránovém hinduismu, bezbřehost náboženské fantazie i jejích projevů
8. Komplex šesti nábožensko-filozofických systémů, sánkhja a jóga
9. Mímánsa a védánta, pozdější Šankarova advaita védánta, hinduistická scholastika Rámánudži, Madhvy, Nimbárky a Vallabhy
10. Šivaistická bhakti v Karnátace - lingájati, Kašmírský šivaismus, Čaitanja a kršnaismus v Bengálsku
11. Obohacující interakce s islámem - santové, náthové, súfiové, jógini, Kabír
12. Neohinduismus a reformní náboženské proudy
19. století - Rámmóhan Ráj, Bráhmasamádž, Dajánanda Sarasvatí, Rámakršna a Vivékánanda
13. Role náboženství v sekulárním státu, politizace náboženství a hranice proklamované náboženské tolerance, počátky západní fascinace duchovním světem Indie a hinduismus jako vývozní artikl
Přednáška chronologicky a především deskriptivně představuje celý komplex náboženských směrů a proudů v rámci hinduismu, které se za více než 3000 let jeho kontinuálního vývoje na území Indie objevily. Je vstupním
úvodem do problematiky, a nepředpokládá tedy žádnou její předchozí znalost. Teoreticky i praktickými příklady upozorňuje na obtíže spojené s pojmem „hinduismus“, jehož pojetí jakožto pevně ohraničeného a vzájemně provázaného souboru věroučných doktrín, jak bývá v obecném pojetí náboženství chápáno, je indickému prostředí i náboženskému duchu zcela neznámé. Srozumitelnou formou podává přehled jednotlivých vývojových etap indických autochtonních náboženství, pojmenovává konstanty vždy přítomné v těchto etapách, jakož i jejich transformaci, jejímž výsledkem může být náboženský jev a projev radikálně odlišný. Zvýšený důraz při výkladu je kladen na textovou tradici, tak aby se student dokázal orientovat v rozsáhlé náboženské literatuře a současně byl motivován k samostatné četbě. Přednáška je vhodná i pro studenty neindologických oborů.