Charles Explorer logo
🇬🇧

Hinduism

Class at Faculty of Arts |
AINDV0052

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Hlavní tematické okruhy v zimním semestru:1. Pojem "hinduismus" a problémy s ním spojené, příchod Árjů do Indie, ideová a kulturní synkreze jako konstitutivní rys náboženství v Indii a celého indického civilizačního okruhu2. Védský polyteismus, náboženské a mytologické představy Árjů dochované ve čtyřech védských sbírkách, rituál coby prostředek komunikace s bohy a jeho principy ve védském náboženství3. Mladší doba védská, období heterodoxního kvasu a upanišady, počátky a vývoj karmanového zákona a víry v přerozování, klíčové konceptuální objevy upanišad: brahma-átman4. Epický hinduismus - Mahábhárata a Rámájana, pokladnice mytologických příběhů a jejich význam pro pozdější vývoj5. Bhagavadgíta - počátky bhakti, koncept mókši a různost cest, jež k ní vedou6. Višnu a Šiva - obrat k teismu7. Vítězství bhakti v puránovém hinduismu, bezbřehost náboženské fantazie i jejích projevů8. Komplex šesti nábožensko-filozofických systémů, sánkhja a jóga9. Mímánsa a védánta, pozdější Šankarova advaita védánta, hinduistická scholastika Rámánudži, Madhvy, Nimbárky a Vallabhy10. Šivaistická bhakti v Karnátace - lingájati, Kašmírský šivaismus, Čaitanja a kršnaismus v Bengálsku11. Obohacující interakce s islámem - santové, náthové, súfiové, jógini, Kabír12. Neohinduismus a reformní náboženské proudy

19. století - Rámmóhan Ráj, Bráhmasamádž, Dajánanda Sarasvatí, Rámakršna a Vivékánanda13. Role náboženství v sekulárním státu, politizace náboženství a hranice proklamované náboženské tolerance, počátky západní fascinace duchovním světem Indie a hinduismus jako vývozní artiklHlavní tematické okruhy v letním semestru:1. Problematika konceptuálního vymezení hinduismu.2-3. Hinduismus mezi texty a praxí.1. Přehled nejvýznamnějších forem rituální praxe.2. Védská ohňová oběť.3. Počátky a vývoj vizuálních reprezentací božstev.4. Púdža I.5. Púdža II.6. Chrámový rituál.7. Výroční oslavy božstev.8. Uctívání vesnických božstev.9. Vybrané synkretické kulty.10. Rituály životního cyklu11. Neohinduistická reformační hnutí.12. Sociální dimenze hinduismu.13. Hinduismus v současnosti.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Zimní semestr:

Kurz chronologicky a především deskriptivně představuje celý komplex náboženských směrů a proudů v rámci hinduismu, které se za více než 3000 let jeho kontinuálního vývoje na území Indie objevily. Je vstupním kurzem do problematiky, a nepředpokládá tedy žádnou její předchozí znalost. Teoreticky i praktickými příklady upozorňuje na obtíže spojené s pojmem "hinduismus", jehož pojetí jakožto pevně ohraničeného a vzájemně provázaného souboru věroučných doktrín, jak bývá v obecném pojetí náboženství chápáno, je indickému prostředí i náboženskému duchu zcela neznámé. Srozumitelnou formou podává přehled jednotlivých vývojových etap indických autochtonních náboženství, pojmenovává konstanty vždy přítomné v těchto etapách, jakož i jejich transformaci, jejímž výsledkem může být náboženský jev a projev radikálně odlišný. Zvýšený důraz při výkladu je kladen na textovou tradici, tak aby se student dokázal orientovat v rozsáhlé náboženské literatuře a současně byl motivován k samostatné četbě. Přednáška je vhodná i pro studenty neindologických oborů.

Letní semestr:

Cílem přednášky je poskytnout posluchačům ucelený pohled na rozmanité formy náboženské a rituální praxe v rámci systému, který se zvnějšku označuje jako hinduismus. Jednotlivé přednášky nebudou sledovat obvyklou historickou linii výkladu korpusu staroindické náboženské literatury, ale zaměří se na případové studie, které budou prezentovány jako typy hinduistické náboženské praxe (rituály životního cyklu, ohňová oběť, formy vizuálních reprezentací božstev, chrámový rituál, výroční svátky nejvýznamnějších božstev hinduismu, uctívání vesnických bohyní, synkretické kulty atp.). Absolvent předmětu tak nejen získá přehled o formách hinduistické náboženské praxe, ale bude moci nahlédnout význam této praxe v individuálním i kulturním kontextu praktikujících.