* Tematické okruhy:
1. Pojem jazykového problému, sepětí jazykových a společenských problémů, řešení jazykových problémů jako metalingvistická činnost
2. Pojem jazykov ého managementu: produkování promluv versus reflexe produkování promluv
3. Jednoduchý (promluvový) a organizovaný jazykový management, sítě jazykového managementu, otázka mikra a makra
4. Jazykový management jako proces (normy, povšimnutí, hodnocení, akční plány, realizace) na úrovni jednoduchého managementu
5. Jazykový management jako proces na úrovni organizovaného managementu, jazykové problémy a jazykové “gratifikace”
6. Souvislost jazykového, komunikačního a sociokulturního managementu
7. Lidská jazyková práva a vliv jazykových ideologií
8. Metody analýzy jazykových problémů a jazykového managementu
9. Příklady organizovaných systémů jazykového managementu - Švédsko, EU
10. Příklady organizovaných systémů jazykového managementu - Česká republika, Slovensko
11. Příklady teorií jazykového managementu - předchůdci Pražské školy: Noreen, Vinokur
12. Příklady teorií jazykového managementu - Pražská škola, její dnešní pokračovatelé a kritici
13.Příklady teorií jazykového managementu - teorie jazykového plánování
60. a
70. let
20. století a vznik obecné teorie jazykového managementu
Cílem předmětu je seznámení s teoriemi regulování jazyka a komunikace, včetně přístupů jazykové kultury a jazykové politiky, a jejich fungováním v komunikační praxi. Předmět vychází z perspektivy teorie jazykového managementu.
Zvládání jazykových, komunikačních a sociokulturních problémů sleduje od úrovně jedince a malých sociálních skupin, jako je rodina, až po velké sociální celky, jako je stát a EU.