Charles Explorer logo
🇨🇿

Vybrané problémy indické společnosti

Předmět na Filozofická fakulta |
AINDV5032

Anotace

1.) Postavení ženy a jeho proměny

Počátek v době příchodu Árjů do India, Manuův zákoník. Příchod muslimů, oboustranný vliv, britský vliv, Mahátma

Gándhí. Stále vládne tradice pod povrchem všech změn

Dnes: vzdělanost žen stoupá, taktéž jejich zaměstnanost. Modernizace i živelná urbanizace mají dvojí vliv, kladný i záporný. Jedním z důsledků toho jsou zločiny páchané na ženách, o nichž v současné době hojně referují i naše média. Tradice se zdeformovala. Naštěstí velká část indického obyvatelstva už to chápe a protestuje proti násilnostem, ale výraznější pozitivní změny jsou stále ještě úkolem pro další generace. 2.) Muslimská menšina a vztahy mezi náboženskými komunitami

Problém trvá od příchodu muslimů do Indie, ale v různých obdobích byl různě vyostřený. Vytvořila se smíšená kultura zejména v oblasti Dillí a v Uttarpradéši, ale úplné splynutí není možné – religiozita je v Indii velmi vysoká a mezi hinduismem a islámem je rozdílů příliš mnoho, a hlubokých. Britové sehráli dvojí roli. Nejhorší situace 1947 při dělení Britské Indie, ale v menším měřítku se opakovalo totéž i ve svobodné Indii víckrát.Muslimům je hojně vytýkáno, že patří do Pákistánu, což je plošně vzato nesmysl – naprostá většina těch, kteří se v Indii narodili a žijí, ji mají za svou zem.

Ovšem v současné době existují extremistické muslimské skupiny, podporované z Pákistánu . Neustále probíhá

štvaní militantních hinduistů proti muslimům.

Néhrú doufal v sekularizaci společnosti, která by pomohla situaci ulehčit, ale nedaří se vzhledem k vysoké religiozitě obyvatelstva na obou stranách. Naštěstí nyní je situace taková, že ne každý počin některé muslimské bojůvky má za následek pohrom na muslimech. 3.) Dalitové

Nejnižší vrstva hinduistické kastovní společnosti, dřívější „nedotýkatelní.“ Většina jsou pravděpodobně potomci původních obyvatel, kteří zůstali stranou kastovního systému a kastovní dělby práce, a zbyly na ně jen práce nejhorší, což vedlo k jejich rituální „nedotýkatelnosti.“ V předkoloniální a koloniální době byli zcela bezprávní, od r. 1950 mají dle zákona všechny práva občanů, ale tradice je silná a hlavně na venkově jsou stále podrobováni

útisku ze strany kastovních hinduistů. Mají však již svoje silné organizace, svoje intelektuály i svou literaturu.