Charles Explorer logo
🇬🇧

Course of Speed-Reading

Class at Faculty of Arts |
AIS100001

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* 1. Člověk jako příjemce informací 1.1 Vliv velkého množství informací na psychiku člověka 1.2 Fyziologické hranice příjmu informací u člověka

* 2. Rychlé čtení 2.1 Teorie čtení. Proces čtení 2.2 Úvod do rychlého čtení 2.2.1 Terminologie 2.2.2 Historie rychlého čtení ve světě a u nás (německá, americká, anglická, ruská, litevská a francouzská škola výuky rychlému čtení) 2.2.3 Rychlost čtení 2.2.4 Oko v procesu čtení. Vnímání vizuální informace 2.3 Vztah čtení k pozornosti, paměti a motivaci 2.4 Text v procesu čtení 2.4.1 Druhy textu 2.4.2 Čtivost a čitelnost textu 2.4.3 Čtení a redundance 2.5 Didaktika rychlého a racionálního čtení 2.5.1 Nedostatky tradičních metod čtení. Neefektivní způsoby čtení. Možnosti jejich odstranění nebo omezení 2.5.2 Zvyšování rychlosti čtení. Nové návyky racionálního čtení 2.6 Další způsoby racionálního čtení (orientační, kurzorické, selektivní)

* Praktická část kurzu

- obsahuje testy na změření rychlosti čtení a míry pochopení textu, cvičení na rozšiřování zrakového rozpětí, cvičení na snižování počtu fixací na řádku, cvičení na odstraňování vědomých regresí, cvičení na potlačování artikulačních vlivů a některá další cvičení,

- v praktické části jsou dále zařazena cvičení na podporu koncentrace pozornosti, na zlepšení paměti (krátkodobé a dlouhodobé), relaxační cvičení, cvičení odstraňující únavu očí, možnost cvičení rychlého čtení s využitím autogenního tréninku, cvičení na aktivaci slovní zásoby a další cvičení zejm. z experimentální a kreativní psychologie.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seznámit s metodami racionálního čtení zejména v souvislosti s poznatky z psychologie, fyziologie a teorie čtení. Začlenění do souvislostí s informační vědou.

V praktické tréninkové části kurzu dosáhnout zlepšení rychlosti čtení a míry chápavosti textu. Motivovat pro případné další samostatné zdokonalování v metodách racionálního čtení.