Charles Explorer logo
🇬🇧

Information Retrieval - I

Class at Faculty of Arts |
AIS100054

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osnova:

* 1. Teoretická část k rešeršní činnosti 1.1 Definice základních pojmů, funkční modely, vývoj a význam rešeršní činnosti a rešeršních služeb, všeobecné aspekty online vyhledávání, management online služeb, ekonomické aspekty online služeb, systémové vazby na informační průmysl, vazby rešeršní činnosti na oblast knowledge managementu, struktura oblasti zabývající se problematikou vyhledávání (information retrieval, online retrieval) 1.2 Typologie rešerší v informačních systémech 1.2.1 Dialogové rešerše (online) 1.2.2 Dávkové rešerše (off-line) 1.2.3 Retrospektivní rešerše 1.2.4 Průběžné rešerše 1.2.5 Další způsoby rozlišování rešerší 1.2.6 Ruční rešerše v porovnání s automatizovanými rešeršemi, současné uplatnění 1.3 Uživatel, informační specialista, pracoviště přístupu do informačních zdrojů 1.3.1 Koncový uživatel v rešeršních systémech a role informačního zprostředkovatele, komparace, principy a trendy informačního zprostředkování (brokeringu), informační management z pohledu využívání externích zdrojů a informačních služeb, chování při vyhledávání informací (information seeking behavior) 1.3.2 Uživatelské rozhraní v rešeršních službách, jeho psychologické aspekty, technická a softwarová podpora, modely a způsoby podpory uživatele (zákazníka) 1.3.3 Human-Computer Interaction (HCI) a online systémy 1.3.4 Ergonomie online pracoviště, vliv aplikovaných prostředků Internetu na komunikaci klient/server 1.3.5 Komunikační a technické prostředky, hardwarová konfigurace pracoviště online přístupu a pracoviště se zdroji na CD-ROM, kompatibilita se službami a rozhraními Internetu 1.3.6 Role informačního specialisty-rešeršéra v rešeršních službách, odborný profil, etika v rešeršních službách, typologie vlastností a schopností 1.3.7 Diferencovaný přístup k uživateli, analýza rešeršního požadavku v dialogu s uživatelem, kategorizace uživatelů online a zkoumání jejich informačních potřeb 1.3.8 Uživatelská dokumentace databázových center a vybraných databází jako jedna z forem uživatelského rozhraní (práce s uživatelskou dokumentací typu "summary sheets, bluesheets" v online komunikaci, na CD-ROM a prostřednictvím Internetu) 1.3.9 Standardizace v oblasti vedení komunikace s informačním systémem (ISO) 1.4 Zásady rešeršní strategie a základní procesy a operace vyhledávání informací 1.4.1 Identifikace a výběr relevantních zdrojů informací, referenční služby ve vztahu k dialogovým informačním systémům, služby typu STN Index, DIALINDEX, Crossfile a jejich význam, terciární zdroje informací, automatizovaná podpora výběru relevantních zdrojů 1.4.2 Stanovení rešeršní strategie, formulace rešeršního požadavku do rešeršních dotazů, přístup do databázového systému a efektivní vyhledávání, získání relevantních dokumentů základními způsoby 1.4.3 Formulace rešeršního dotazu pomocí booleovských operátorů 1.4.4 Formulace rešeršního dotazu pomocí proximitních operátorů 1.4.5 Formulace rešeršního dotazu bez znalostí zásad vyhledávací logiky přes systémy menu a tzv. snadného vyhledávání, vyhledávání přes WWW rozhraní 1.4.6 Omezení booleovského modelu a jeho možné náhrady 1.4.7 Fuzzy logika a její perspektivy ve vyhledávání informací 1.4.8 Role dotazovacího jazyka v přístupu do databázových systémů, unifikace 1.4.9 Jazyk CCL v základech 1.5 Zpracování výstupních informací 1.5.1 Vyhodnocování relevance v průběhu dialogu se systémem a po ukončení dialogu, hodnocení výstupních informací s uživatelem, zpětná vazba, metody hodnocení 1.5.2 Tvorba ceny rešerše - modely, přístupy, porovnání , příklady 1.5.3 Intelektuální nadstavba zpracování rešeršních výstupů samostatně i ve spolupráci se zadavatelem informačního požadavku 1.5.4 Formální úprava rešeršních výstupů 1.5.5 Systémy elektronické objednávky a dodávky dokumentů (DDS - Document Delivery Services) cestou online center a internetovské podpory 1.5.6 Studijně-rozborová činnost, zpracování studií a dalších výstupních "produktů na míru" ze strany informačního specialisty samostatně a v týmové práci s odborníky daného zpracovávaného tématu, "one-page reporting" 1.6 Legislativně-právní aspekty využívání dokumentů získaných z dialogových informačních zdrojů, ze zdrojů na CD-ROM nebo přístupných z Internetu 1.6.1 Licenční podmínky využívání komerčních online služeb 1.6.2 Licenční podmínky pro využívání informačních zdrojů na CD-ROM 1.6.3 Právní aspekty využívání online služeb (komerční centra, CD-ROM, Internet)

* 2 Praktická část předmětu Rešeršní činnost 2.1 Práce s reálnými, demonstračními a tréninkovými verzemi databází různých systémů pro nácvik dotazovacího jazyka 2.2 Práce s vybranými informačními systémy prostřednictvím online komunikace nebo ve verzích na CD-ROM, případně přístupných cestou Internetu nebo v digitálních knihovnách 2.2.1 Rešeršní systémy WINSPIRS a WEBSPIRS produkty firmy SilverPlatter jako jednoho z největších producentů informačních bází dat 2.2.2 Produkty Dialog Corporation, Dialog OnDisc (online služby, nadstavbové služby podpory koncového uživatele, WWW rozhraní pro přístup do center Dialog Corporation) - zvládnutí komunikace se službami centra Dialog 2.2.3 Systém STN International, dotazovací jazyk MESSENGER, základní a nadstavbové služby, WWW rozhraní (systém STNEasy) - zvládnutí komunikace se službami STN International 2.2.4 Vyhledávání v dalších vybraných informačních systémech (DATASTAR, GENIOS, ORBIT-QUESTEL, LEXIS-NEXIS, GBI, DIMDI, OVID aj.) 2.3 Rešerše ve vybraných bázích dat bibliografických, faktografických a plnotextových 2.3.1 Báze dat z oblasti přírodních, aplikovaných a technických věd (informační podpora výzkumu), obchodně-technické a obchodně-ekonomické báze dat (systémy na podporu aktivit "competitive intelligence", marketingu, managementu), patentové systémy a systémy ochranných známek v online přístupu 2.3.2 Báze dat z oblasti společenských a humanitních věd

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Praktická cvičení pro vyhledávání a tvorbu rešeršních strategií v databázových centrech (např. STN, Dialog...).