Charles Explorer logo
🇨🇿

Informační společnost a čtenářství

Předmět na Filozofická fakulta |
AIS100121

Sylabus

Požadavky k uzavření předmětu:  

- účast v prezenční části studia.

- skupinová prezentace (15 min) vybraného tematického okruhu ze sylabu.

- zpracování jednoho z vybraných témat v písemné formě:  cca 10NS - termín odevzdání 16. 01. 2024

Volná témata vztahující se k obsahu předmětu jsou vítána, je však třeba je předem konzultovat. Ke každé písemné práci i prezentaci je nutno připojit seznam použité literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i kvalifikační) práce.

Témata projektů, prezentací  a závěrečných prací:

Čtení v České republice – výzkumy a pohledy (např. Jiří Trávníček)

Co jsou to dějiny čtení? (vypracovat na základě 2-3 vybraných publikací k tématu – např. Alberto Manguel)

Čtení v totalitních režimech

Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení.

UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli.

Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu.

Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …)

Témata a termíny týmových prezentací - adaptovaná s ohledem na zájmy a preference studujících:    25. 10. 2023              St 12:30 - 14:55         

Čtení v České republice  8. 11. 2023                 St 12:30 - 14:55 

***  22. 11. 2023               St 12:30 - 14:55 

Čtení v totalitních režimech; Dějiny čtení   6. 12. 2023                 St 12:30 - 14:55 

UGC – platformy pro obsahy vytvářenými uživateli - zohledněny také aspekty AI   20. 12. 2023  St 12:30 - 14:55 

Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení – s důrazem na současnost 

Čtení v době pandemické  

AI & recepce textů 

Sylabus - základní tematické okruhy:

Blok 1

Úvod do předmětu a tématu:

Sebe-prezentace; struktura a charakter výuky – nikoli (!) chronologický přehled, ale týmová práce na problematických okruzích formou zpracování tematických okruhů; podmínky absolvování předmětu: prezentace, projekty a závěrečná práce; doporučená literatura k samostatnému studiu.  

Blok 2

Klíčové pojmy a metody: Čtení – recepce - apropriace z perspektivy mezinárodního bádání; UK Red - The UK Reading Experience Database.

Prezentace: Čtení v České republice – současné výzkumy a pohledy; diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace TRÁVNÍČEK, Jiří Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008.

Blok 3

Sondy do minulosti čtení I: Hostující přednáška Dr. Claire Madl (CEFRES) „Co se četlo v Klementinu v době osvícenství?“

Prezentace: gender 

Blok 4

Sondy do minulosti čtení II: Hostující přednáška Dr. Roar Lishaugen (Stockholm University) „Centrálně řízená čtenářská kultura“

Prezentace: Čtení v totalitních režimech  

Blok 5

Hybridní publika: Hostující přednáška Tereza Willoughby (ČT): Tvorba televizních obsahů dnes: TV publikum jako čtenáři & autoři?

Prezentace: UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli; sociální media a literatura.

Blok 6

Současnost a budoucnost čtení.

Prezentace: Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu.

Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení. 

Prezentace: Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …)

Blok 7

Individuální konzultace k seminárním pracím.

Doporučená literatura:

DAVIES Ben. Christina Lupton, and Johanne Gormsen Schmidt, Reading Novels During the Covid-19 Pandemic, Oxford University Press, 2022. DUCREUX, Marie-Elizabeth. „Knihy určené ženám, knihy určené mužům. Úvahy o modlitebních knihách v Čechách v 18. století“, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 118-141.ENGELS, Bedřich. Postavení dělnické třídy v Anglii. V Praze: Svoboda, 1950. [https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1844/121844/indx121844.html]HAMAN, Aleš. Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991.CHARTIER, Roger. „‘Lidová‘ čtení“, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s.103-117.ISER, Wolfgang. Prospecting: From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1993. JANOUŠEK, Pavel. Dějiny české literatury 1945-1989 : III. 1958-1969. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008.JANOUŠEK, Pavel. Dějiny české literatury 1945-1989. IV. 1969-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008.LYONS, Martyn. A History of Reading and Writing: in the Western world, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2007NORRICK-RÜHL, Corinna and Shafquat Towheed eds., Bookshelves in the Age of the COVID-19 Pandemic, Palgrave Macmillan 2022.PRÁZOVÁ, Irena, HOMOLOVÁ Kateřina, LANDOVÁ Hana a RICHTER, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2015.PIORECKÝ, Karel: Digitální text: mezi věcí, znakem a happeningem, 2013http://casopis.hostbrno.cz/archiv/2013/6-2013/digitalni-text-mezi-veci-znakem-a-happeningemRADWAY, Janice. Čtení romancí: ženy, patriarchát a populární literatura. In: OATES-INDRUCHOVÁ Libora (et al.). Ženská literární tradice a hledání identit. Praha: Sociologické nakladatelství/SLON, 2007.PRICEOVÁ, Leah. Čtení. O aktuální situaci v oboru. In ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 167-183.ROSE, Jonathan, „Knihovny velšských horníků“, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 142-166.ŠMEJKALOVÁ, Jiřina. “Pojem čtenář v anglosaské kulturně-analytické tradici Cultural Studies: možné spojnice, paralely a přesahy”, in Česká literatura 58, 2010/4.ŠMEJKALOVÁ, Jiřina a Lenka POŘÍZKOVÁ Co jsou dějiny knihy? Antologie textů k dějinám a teorii knižní kultury, Praha: Academia, 2021.TOWHEED, Shafquat: Nacházení čtenáře, aneb co uděláme s mužem v klobouku? Metodologické perspektivy a doklady britské Databáze čtenářské zkušenosti 1450–1945, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 216-228.TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008.TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2011. TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014.TRÁVNÍČEK, Jiří. Koncept čtenáře a čtení – Nejkratší možné dějiny. In: MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2007.ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013.

Doplňující zdroje - Výzkumy čtenářství & různé:

Mezinárodní: TOWHEED, Shafquat, Rosalind CRONE, Katie HALSEY eds. The History of Reading: A Reader. Routledge, 2010. TOWHEED, Shafquat and Rosalind CRONE eds. The History of Reading. Methods, Strategies, Tactics. Palgrave Macmillan; 1st ed. 2011.Selected Works on the History, Theory and Practice of Reading (cca 1990-2015):http://www.open.ac.uk/Arts/RED/publications.htm#practiceReading Research Quarterly (published by International Literacy Association - ILA)https://ila.onlinelibrary.wiley.com/journal/19362722https://www.scientificamerican.com/article/reading-paper-screens/E-READ COST - Evolution of reading in the age of digitisation https://ereadcost.eu/

Domácí:Čtenářství, jeho význam a podporahttps://www.skipcr.cz/dokumenty/ct

Anotace

Motto

„Reading remains the most difficult stage to study in the circuit followed by books.“ (Robert Darnton, 1982, 74)

V návaznosti na výstupy nejaktuálnějších místních i mezinárodních projektů k dějinám čtení (Manguel, Šmejkalová, Trávníček, Radway, UK Reading Experience Database) a jeho současným podobám (E-Read COST; Česká čtenářská republika) je cílem předmětu uvést studenty a studentky do problematiky recepce textu se zvláštním zřetelem k multimediálnímu kontextu jednadvacátého století.