Charles Explorer logo
🇬🇧

Information society and reading

Class at Faculty of Arts |
AIS100121

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Požadavky k uzavření předmětu:  

- účast v prezenční části studia.

- skupinová prezentace (15 min) vybraného tematického okruhu ze sylabu.

- zpracování jednoho z vybraných témat v písemné formě:  cca 10NS - termín odevzdání 16. 01. 2024

Volná témata vztahující se k obsahu předmětu jsou vítána, je však třeba je předem konzultovat. Ke každé písemné práci i prezentaci je nutno připojit seznam použité literatury a všech dalších pramenů, včetně internetových odkazů. Citace a odkazy v textu budou uváděny dle standardů pro vědecké (i kvalifikační) práce.

Témata projektů, prezentací  a závěrečných prací:

Čtení v České republice – výzkumy a pohledy (např. Jiří Trávníček)

Co jsou to dějiny čtení? (vypracovat na základě 2-3 vybraných publikací k tématu – např. Alberto Manguel)

Čtení v totalitních režimech

Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení.

UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli.

Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu.

Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …)

Témata a termíny týmových prezentací - adaptovaná s ohledem na zájmy a preference studujících:    25. 10. 2023              St 12:30 - 14:55         

Čtení v České republice  8. 11. 2023                 St 12:30 - 14:55 

***  22. 11. 2023               St 12:30 - 14:55 

Čtení v totalitních režimech; Dějiny čtení   6. 12. 2023                 St 12:30 - 14:55 

UGC – platformy pro obsahy vytvářenými uživateli - zohledněny také aspekty AI   20. 12. 2023  St 12:30 - 14:55 

Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení – s důrazem na současnost 

Čtení v době pandemické  

AI & recepce textů 

Sylabus - základní tematické okruhy:

Blok 1

Úvod do předmětu a tématu:

Sebe-prezentace; struktura a charakter výuky – nikoli (!) chronologický přehled, ale týmová práce na problematických okruzích formou zpracování tematických okruhů; podmínky absolvování předmětu: prezentace, projekty a závěrečná práce; doporučená literatura k samostatnému studiu.  

Blok 2

Klíčové pojmy a metody: Čtení – recepce - apropriace z perspektivy mezinárodního bádání; UK Red - The UK Reading Experience Database.

Prezentace: Čtení v České republice – současné výzkumy a pohledy; diskuse klíčových argumentů a kritická recenze publikace TRÁVNÍČEK, Jiří Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008.

Blok 3

Sondy do minulosti čtení I: Hostující přednáška Dr. Claire Madl (CEFRES) „Co se četlo v Klementinu v době osvícenství?“

Prezentace: gender 

Blok 4

Sondy do minulosti čtení II: Hostující přednáška Dr. Roar Lishaugen (Stockholm University) „Centrálně řízená čtenářská kultura“

Prezentace: Čtení v totalitních režimech  

Blok 5

Hybridní publika: Hostující přednáška Tereza Willoughby (ČT): Tvorba televizních obsahů dnes: TV publikum jako čtenáři & autoři?

Prezentace: UGC – přednosti a stinné stránky platforem pro obsahy vytvářenými uživateli; sociální media a literatura.

Blok 6

Současnost a budoucnost čtení.

Prezentace: Četba analogového a digitálního textu; AI & recepce textu.

Čtenářky a čtenáři: genderové aspekty čtení. 

Prezentace: Čtení v době pandemické (výzkumy; knihovny; knižní trh …)

Blok 7

Individuální konzultace k seminárním pracím.

Doporučená literatura:

DAVIES Ben. Christina Lupton, and Johanne Gormsen Schmidt, Reading Novels During the Covid-19 Pandemic, Oxford University Press, 2022. DUCREUX, Marie-Elizabeth. „Knihy určené ženám, knihy určené mužům. Úvahy o modlitebních knihách v Čechách v 18. století“, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 118-141.ENGELS, Bedřich. Postavení dělnické třídy v Anglii. V Praze: Svoboda, 1950. [https://www.marxists.org/cestina/marx-engels/1844/121844/indx121844.html]HAMAN, Aleš. Literatura z pohledu čtenářů. Praha: Československý spisovatel, 1991.CHARTIER, Roger. „‘Lidová‘ čtení“, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s.103-117.ISER, Wolfgang. Prospecting: From Reader Response to Literary Anthropology. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1993. JANOUŠEK, Pavel. Dějiny české literatury 1945-1989 : III. 1958-1969. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008.JANOUŠEK, Pavel. Dějiny české literatury 1945-1989. IV. 1969-1989. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008.LYONS, Martyn. A History of Reading and Writing: in the Western world, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010.MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2007NORRICK-RÜHL, Corinna and Shafquat Towheed eds., Bookshelves in the Age of the COVID-19 Pandemic, Palgrave Macmillan 2022.PRÁZOVÁ, Irena, HOMOLOVÁ Kateřina, LANDOVÁ Hana a RICHTER, Vít: České děti jako čtenáři. Brno: Host, 2015.PIORECKÝ, Karel: Digitální text: mezi věcí, znakem a happeningem, 2013http://casopis.hostbrno.cz/archiv/2013/6-2013/digitalni-text-mezi-veci-znakem-a-happeningemRADWAY, Janice. Čtení romancí: ženy, patriarchát a populární literatura. In: OATES-INDRUCHOVÁ Libora (et al.). Ženská literární tradice a hledání identit. Praha: Sociologické nakladatelství/SLON, 2007.PRICEOVÁ, Leah. Čtení. O aktuální situaci v oboru. In ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 167-183.ROSE, Jonathan, „Knihovny velšských horníků“, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 142-166.ŠMEJKALOVÁ, Jiřina. “Pojem čtenář v anglosaské kulturně-analytické tradici Cultural Studies: možné spojnice, paralely a přesahy”, in Česká literatura 58, 2010/4.ŠMEJKALOVÁ, Jiřina a Lenka POŘÍZKOVÁ Co jsou dějiny knihy? Antologie textů k dějinám a teorii knižní kultury, Praha: Academia, 2021.TOWHEED, Shafquat: Nacházení čtenáře, aneb co uděláme s mužem v klobouku? Metodologické perspektivy a doklady britské Databáze čtenářské zkušenosti 1450–1945, in ŠMEJKALOVÁ, POŘÍZKOVÁ, 2021, s. 216-228.TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize. 1. vyd. Brno: Host, 2008.TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti : obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2011. TRÁVNÍČEK, Jiří. Překnížkováno: co čteme a kupujeme (2013). 1. vyd. Brno: Ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky vydal Host, 2014.TRÁVNÍČEK, Jiří. Koncept čtenáře a čtení – Nejkratší možné dějiny. In: MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Vyd. 1. Brno: Host, 2007.ZACHOVÁ, Alena. Čtenářství a čtenářská gramotnost. Vlkov: Helena Rezková, 2013.

Doplňující zdroje - Výzkumy čtenářství & různé:

Mezinárodní: TOWHEED, Shafquat, Rosalind CRONE, Katie HALSEY eds. The History of Reading: A Reader. Routledge, 2010. TOWHEED, Shafquat and Rosalind CRONE eds. The History of Reading. Methods, Strategies, Tactics. Palgrave Macmillan; 1st ed. 2011.Selected Works on the History, Theory and Practice of Reading (cca 1990-2015):http://www.open.ac.uk/Arts/RED/publications.htm#practiceReading Research Quarterly (published by International Literacy Association - ILA)https://ila.onlinelibrary.wiley.com/journal/19362722https://www.scientificamerican.com/article/reading-paper-screens/E-READ COST - Evolution of reading in the age of digitisation https://ereadcost.eu/

Domácí:Čtenářství, jeho význam a podporahttps://www.skipcr.cz/dokumenty/ct

Annotation

Motto

„Reading remains the most difficult stage to study in the circuit followed by books.“ (Robert Darnton, 1982, 74)

Following the outcomes of most recent local as well as international projects focusing on the history of reading (Manguel, Šmejkalová, Trávníček, Radway, UK Reading Experience Database) and their current practices (E-Read COST; Česká čtenářská republika) the course will introduce students into the present issues related to textual reception with a specific focus on the multimedia context of the twenty-first century.